Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med spilling på switch.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har hatt problemer en stund med at når jeg setter opp 2 maskiner for spilling mot internett på min switch så får jeg en insane ping(1000+) Det går helt fint hvis det bare er 1 maskin som spiller, men så fort jeg logger på cs med en maskin til så begynner det å lagge villt! Noen som har noen tips på hva som er galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det kan ha med port reservering osv. Tror ikke det har noe med switchen å gjøre. hvis du forteller litt mer om utstyret du har så kanskje jeg kan hjelpe deg litt mer.

- Lozip -

Skrevet
Jeg tror det kan ha med port reservering osv. Tror ikke det har noe med switchen å gjøre. hvis du forteller litt mer om utstyret du har så kanskje jeg kan hjelpe deg litt mer.

- Lozip -

switchen er en Allied Telesyn FS708 8 port switch. Da jeg testet sist satt jeg på telenor Avidi kabel modem linje. Nå så har jeg nextgentel adsl med netopia router.

Jeg har hatt dette problemet på jobben før også, men da var problemet at vi måtte restarte routeren. Det hjalp iallefall ikke med kabelmodem :)

Skrevet
Du må nok åpne spillets port på switchen?

Eller er jeg helt på jorde?

Ta et titt på Telesyn sine support sider..

switch har ikke porter, den skal bare route

ping den andre pcn så ser du fort om packetloss ol er stort

det kan være kabelen så prøv med enb ny og sett den i porten ved siden av

Skrevet

Var ikke kabelen. Det som skjedde var at hvis jeg joinet en server i counterstrike så gikk alt bra, men så fort den andre pcen begynte å joiner serveren fikk jeg ping i 1000+ klassen. Noen ganger så gikk det ned igjen, men opp igjen etter kort tid Her har dere switchen Jeg har sett dette her før også, men har enda ikke fått noe klokt svar på hva som er feil.

Skrevet (endret)

en switch HAR porter(vanligvis 4-48 porter)... en switch fungerer som et nav i et stjernenettverk, der alle maskinene er tilkoblet. switchen forwarder data basert på mac-adresser, og fungerer på OSI-lag 2, og har ingenting med routing(lag3) å gjøre...

men ok, sjekk kabling mellom pc'er/switch samt switch/router... har du riktig gateway/dns på begge maskinene? har du "forwarda" spesifike cs-porter til maskin 1 i routeren? nyeste firmware på routeren?

Endret av rwu
Skrevet

en switch HAR porter(vanligvis 4-48 porter)... en switch fungerer som et nav i et stjernenettverk, der alle maskinene er tilkoblet. switchen forwarder data basert på mac-adresser, og fungerer på OSI-lag 2, og har ingenting med routing(lag3) å gjøre...

men ok, sjekk kabling mellom pc'er/switch samt switch/router... har du riktig gateway/dns på begge maskinene? har du "forwarda" spesifike cs-porter til maskin 1 i routeren? nyeste firmware på routeren?

Hehe, er det da jeg skal svare: Hæ? :p

Nei, jeg har ikke så veeeldig peiling på nettverk. Vi hadde nok riktig gateways og dns med port forwarding har jeg aldri vært borti på noen switch. For den sags skyld så har jeg vært med på å sette opp lans for 20-50 personer og jeg har aldri sett noen drevet med portforwarding der? Riktignok var det kremutstyr da.

Skrevet

Hvis du har mulighet for å teste med en annen maskin, en bærbar ellernoe, vil du værtfall finne ut om det er maskinen eller kabler/switch.

For meg høres det nesten ut som det er maskinen, ettersom det er det mest vanlige i slike tilfeller.

Skrevet
Hvis du har mulighet for å teste med en annen maskin, en bærbar ellernoe, vil du værtfall finne ut om det er maskinen eller kabler/switch.

For meg høres det nesten ut som det er maskinen, ettersom det er det mest vanlige i slike tilfeller.

ok, hei WeeR btw. Spiller du cs fortsatt? Eller er du en annen WeeR? :)

Skrevet
ok, hei WeeR btw. Spiller du cs fortsatt? Eller er du en annen WeeR? :)

Heisann :)

Nei, blir lite CS, men hadde jeg hatt tid hadde jeg spilt :p

Skrevet

Så dere spiller cs på internett med samme linja delt med en svitsj... ?

Kazaa eller andre nedlastningsprosesser kan gjøre din ping veldig høy ja..

Bruker du f.eks all uploaden/downloaden abbonementet ditt kan, vil din ping øke drastisk..

Prøv å minke alle prosesser som tar av båndbredden din mens du spiller..

Skrevet (endret)

glem det

og ja jeg skjønner at en switch har porter (fysiske), men den kan ikke begrense data på ulike porter. men dette er dette er de billige. Du kan jo få andre typer switcher også

Endret av Admin'c
Skrevet

har jeg forstått det riktig hvis problemet bare kommer hvis, begge pc'ene joiner SAMME server? er problemet der hvis begge spiller cs på forskjellige servere!

Skrevet (endret)

switchen er en Allied Telesyn FS708 8 port switch. Da jeg testet sist satt jeg på telenor Avidi kabel modem linje. Nå så har jeg nextgentel adsl med netopia router.

Jeg har hatt dette problemet på jobben før også, men da var problemet at vi måtte restarte routeren. Det hjalp iallefall ikke med kabelmodem :)

hvis ikke feilen ligger i nettverks-oppsettet på klientmaskinene, og ingen av maskinene har aktive p2p-programer er det ikke SWITCHEN som er problemet....

som jeg sa tidligere: sjekk ROUTEREN(oppsett, firmware osv.)

edit: har du ikke en router på avidi-linja, vil det lønne seg å anskaffe en...

btw: ping www.vg.no (ping -n 10 www.vg.no) fra begge maskinene samtidig, og se om tidene er nogenlunge lik

Endret av rwu
Skrevet

Hei

Jeg tror problemet kan løse seg ved å reservere noen porter til vær maskin... Hvis du ikke har peiling på nettverk kan du leses om det meste her:

http://www.relativt.net

#nextgentel :efnet

Jeg har nextgentel og har hatt helt opp til 4 maskiner som spiller på samme linje helt fint....

- Lozip

Skrevet
og har ingenting med routing(lag3) å gjøre...

Helt korrekt det du sier.

Men det finnes også lag-3 baserte switch'er, men brukes nok i veldig begrenset grad.

MAC-basert VLAN

Et VLAN kan også baseres på MAC-adressene som er brent inn i nettverkskortene, slik at brukerne kan flytte seg fritt innenfor nettverket og svitsjporter. Dette gir også en økt grad av sikkerhet ettersom ingen andre nettverkskort får inngangsbillett til nettverket. Det er også slik at hver bruker må være medlem av minst ett VLAN, og en slik konfigurasjon gjøres manuelt, dvs. at arbeidsmengden for administrator stiger når antallet brukere vokser. Og denne løsningen kan by på ytelsesproblemer i forbindelse med at behandlingen av medlemskap for de ulike brukerne stjeler båndbredde. Metoden som brukes for dette er at det blir lagt til en adresse i MAC-pakken som viser hvilke eller hvilket VLAN som er mottaker.

Lag 3-baserte VLAN

I likhet med et VLAN som er basert på MAC-adresser, kan også brukere i et VLAN som er basert på lag 3 i OSI-modellen flyttes rundt i nettverket uten å endre sin logiske adresse. De lag 3-baserte svitsjene som benyttes til dette formålet sjekker den logiske adressen i IP-pakkene, og er mest effektive ved bruk av TCP/IP. Mindre effektivt er det i forbindelse med IPX/SPX, DECnet og AppleTalk, ettersom dette er protokoller som ikke krever brukerkonfigurasjon. Brukerne får i slike tilfeller tildelt lag 3-adresser dynamisk, og følgelig en ny adresse ved hver innlogging. Ulempen med lag 3-baserte VLAN er at de kan være mer ressurskrevende enn de to metodene over, ved at det tar lenger tid å behandle lag 3-informasjonen i forhold til lag 2-informasjonen

http://www.hipercom.no/46-vlanspesifisert.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...