Gå til innhold

Skal kode notesystem for Dissimilis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det her er jo veldig kult. Det finnes mange gode løsninger for å tilrettelegge noter for svaksynte og blinde, og jeg vet noen har støtte for manuell fargekoding, men dette ser ut til å strekke fargekodingen et hakk videre.

Bruker mye digitale noter som hobby. Er det tenkt at dette skal knyttes opp mot konkrete digitale notefiler, som MusicXML, eller til notasjonsprogrammer? En slik løsning hadde nok vært en populær plugin for MuseScore, gratis open source notasjonsprogram.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1209384


Kunne man brukt noe tilsvarende for dysleksi/ordblindhet? Det vil si forskjellige farger på bokstaver man ofte blander sammen. For eksempel at en d alltid er rød, mens en b er blå? Kanskje også med forskjellige fonter.

Si gjerne fra hvis noen vil teste dette? Jeg kan eventuelt lage kode for å endre ePub-filer for slik.

PS: Noe lignende kanskje også for dyskalkuli/tallblindhet? ?
image.png.dae251513cdd4f1097de372ff562480a.png

Lenke til kommentar
6 hours ago, Rune Henning Johansen said:


Kunne man brukt noe tilsvarende for dysleksi/ordblindhet? Det vil si forskjellige farger på bokstaver man ofte blander sammen. For eksempel at en d alltid er rød, mens en b er blå? Kanskje også med forskjellige fonter.

Si gjerne fra hvis noen vil teste dette? Jeg kan eventuelt lage kode for å endre ePub-filer for slik.

PS: Noe lignende kanskje også for dyskalkuli/tallblindhet? ?
image.png.dae251513cdd4f1097de372ff562480a.png

Det finnes allerede noen spesiallagde fonter konstruert for å være lettere å lese for dyslektikere. Vet ikke hvor gode de faktisk er, men bare å søke etter «dyslexia font» så kommer det flere treff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...