torest Skrevet 25. juni 2020 Skrevet 25. juni 2020 Rotorseilet skal tåle dobbel orkans styrke og kutter 25 prosent av drivstofforbruket [Ekstra]
aanundo Skrevet 25. juni 2020 Skrevet 25. juni 2020 (endret) "Uavhengige målinger viser 6,1 prosent drivstoffbesparelse." Spennende med forsøk som dette, og at ENOVA faktisk er med på finansieringen. 6% drivstoffbesparelse fra vind er lovende dersom det viser seg å være reelt når flere skip får erfaring over lengre tid. Fra 8 knop og oppover burde være ideelt for mange fartøygrupper. Samtidig er det grunn til å være skeptisk, da seilene også skaper ekstra motstand når vinden har en ugunstig retning. Det hadde vært interessant å teste et nytt foilsystem, som utnytter bølgene på havet. Vind og bølger kan bidra til reduksjon i CO2-utslippene, men det forutsetter en gjennomgang av kravet til stor fart. Er stor fart avgjørende gir ikke hverken vind eller bølger nok energi, og kan ende opp i holde igjen mer enn å skape fremdrift. Endret 25. juni 2020 av aanundo
JGEFOLU1 Skrevet 1. juli 2020 Skrevet 1. juli 2020 Artig å se at Flettner rotoren kommer til å bli brukt/testet mer fremover. En variant av dette er vel Jaques Cousteaus Turbo Sails. https://www.youtube.com/watch?v=FA2kcgVmV3A
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå