Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Import av motorsykkel


Anbefalte innlegg

Jeg tar nå A-lappen, og selvfølgelig er jeg allerede på utkikk etter en motorsykkel som jeg liker.

Til første sykkel tenker jeg å ikke gå noe særlig høyere enn 125-150cc siden over det blir det litt dyrt for meg(budsjett 32,000). Og jeg kommer hovedsakelig til å bruke den til pendling og scootere har jo litt extra rom som kan være veldig brukbart. Dessuten så ser jeg også på om det hadde vært kjekt å jobbe med levering som eg. Foodora.

Men jeg er ikke så ivrig på scooter. Liker å gire skjønner du. Så en mellomting som har både gir men også rom under setet hadde vært underbone-sykler. Problemet er at de finnes veldig sjeldent av i Norden. De finnes mest i Asia, og i Europa må man til Hellas for å finne.

 

Så det jeg ser på da er et sært valg av å gjøre akkurat det. Men først og fremst, jeg må vite først hvor mye styr det blir. Ideen er å forhandle med en selger i Hellas til å kjøpe kanskje en Honda underbone, reise dit, og kjøre med den hele veien tilbake. Hvor lovlig dette er vet jeg ikke, og hvor klønete det blir å ta seg fram og kjøre hele veien tilbake vet jeg heller ikke. Derfor spør jeg her. Dersom det faktisk er lovlig å kjøre med en motorsykkel gjennom Europa som ikke har blitt omregistrert, så kjør på av hva jeg trenger å gjøre. Jeg vet jeg er nødt til å betale noen tusenlapper i import men for meg vil det være verdt det dersom dette er mulig. Jeg tenker at det blir litt lettere siden Hellas er et EU land men om det er like lett som å kjøpe fra Sverige, det vet jeg ikke. Annet problem blir kanskje service, siden det helt sikkert ikke er mange av den typen her i Norge i det hele tatt. Så er det kanskje også en del andre ting jeg ikke er helt klar over enda som kan være problematiske med å importere MC

 

Selvfølgelig så er ikke dette det eneste valget jeg tenker meg. Er helt sikkert jeg bare ender opp med en MC som jeg får kjøpt her. Jeg har dessuten sett Honda Innova på Finn for en stund tilbake så de finnes i Norge

Endret av Magniko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hørtes veldig langt ut for å hente en sykkel. Har du sett på mulighetene for at et transportfirma kan ta jobben? I EU er det fri flyt av varer, så da kan man eventuelt møtes i Sverige før du kjører til grensen og fortoller inn sykkelen der. Men vet ikke reglene for omregistrering og forsikring i EU, så det bør også sjekkes opp.

Endret av Nettels
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Nettels said:

Det hørtes veldig langt ut for å hente en sykkel. Har du sett på mulighetene for at et transportfirma kan ta jobben? I EU er det fri flyt av varer, så da kan man eventuelt møtes i Sverige før du kjører til grensen og fortoller inn sykkelen der. Men vet ikke reglene for omregistrering og forsikring i EU, så det bør også sjekkes opp.

Jeg vet ikke hvor mye transport koster. Kan hende det kan komme bortom 10,000kr.

Det er jo så og si ikke veldig sannsynlig at jeg faktisk kommer til å gjøre dette, men har jo veldig lyst på en slik underbone-type. Et annet problem jeg ikke nevnte i TS er at vedlikehold sikkert ikke er noe man ser på mange sykler fra Hellas, iallefall ifølge familien min. Man har jo også Super Cub her, men den er ikke akkurat innenfor budsjettet mitt og man kan heller ikke ha noen bak-passasjer som er et stort nei-nei til meg. 

Honda Innova hadde kanskje vært lettere å få tak i siden de har en del av dem i Sverige, og akkurat nå så er det faktisk en ute på Finn.

Men har jo helst lyst til å ha en motorsykkel som kan holde tempoet på motorveier med 100-sone. Jeg vet ikke helt hvor god slike Innovaer er på det akkurat, men hørt en del bra om dem. De er ikke akkurat sykler som fremstår som tøffe, men jeg er tvert imot en person som trenger å kompensere for noe

 

Endret av Magniko
Lenke til kommentar

Hva er egentlig viktig for deg? Scooter formfaktor eller manuell gir? Slik jeg ser det kommer du til å bruke mer enn 32 000kr, bare for å skaffe deg en sykkel som du kommer til å bytte ut om 1-2 år (sannsynligvis). Eller så har du Honda X-adv, men den er jo milevis langt over budsjett for deg.

Lenke til kommentar

Valgte å kjøpe en lokal Honda Innova istedet. Kjempehyggelig selger, som tilbød(og gjorde) å kjøre meg og sykkel med varebil hjem igjen, selv om dette var helt ute i Eidsvoll og jeg bor et stykke sør

Veldig fornøyd, men lider nå av at den står utenfor og jeg kan ikke kjøre den før jeg har fått lappen. ?  Faren min har A, men han tørr rett og slett ikke være ledsager

 

Nå ser jeg etter forsikring...da var det det

Endret av Magniko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...