Gå til innhold

Helmholtz resonator og viftestøy


Anbefalte innlegg

Hei. Som mange sikkert har fått med seg så selger Dyson noen veldig overprisede "bladløse" vifter. I disse viftene er det flere teknologier i bruk som er ganske interessante og hentet rett ut av fysikk læreboka virker det som. Blant annet brukes venturi effekten for å dra med seg omkringliggende luft for å få et stort luftvolum fra et lite luftvolum som beveger seg raskt fra vifta som er i basen til den "bladløse" vifta.

I tillegg brukes en såkalt "Helmholtz resonator" inne i basen hvor vifte motoren befinner seg for å visstnok redusere støyen fra vifta. Dette er rett og slett bare et tomrom av et gitt volum (regnet ut i forhold til frekvensen på støyen vifta lager) som har en åpning inn i viftestrømmen. Det virker på samme måte som at det kommer en tone når man blåser over tuten på en flaske. Dette brukes også blant annet i luftinnsuget, og eksosanlegget til noen biler for å enten dempe eller legge til lyd i motorlyden fra bilen.

Men så er mitt spørsmål: Det er greit nok at volumet kan designes til å gi samme frekvens som viftestøyen, men for at det skal dempe støyen så må det jo ikke bare være i samme frekvensområde, men også i motfase i forhold til støyen man vil dempe. Ellers vil den jo tvert imot forsterke støyen. Hvordan i alle dager får de kontroll på fase variasjonen til vifte støyen og kan kompensere for dette? Eller er dette bare et markedsførings triks og egentlig ikke noe som gir noen effekt i det hele tatt? Men siden bilprodusenter også bruker dette så må det vel fungere?

 

NorwayAMtranslation.ashx?bc=White

 

262-2.jpg

Illustration-of-Helmholtz-resonator-The-

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...