Gå til innhold

Hedonism tester P40 pro [Testpilot]


Anbefalte innlegg

Huawei P40 Pro er en glimrende mobiltelefon, med unntak av en stor utfordring

Fantastisk byggekvalitet, veldig bra batteritid, spennende kameraløsning med en massiv Leica-kamerasensor, 90hz skjerm, rask kablet og trådløs lading og en kraftig prosessor gjør Huawei P40 Pro til en av de beste Android-mobilene du kan få kjøpt i dag. Det som er synd er at mangelen på Google sine tjenester gjør at du må legge om bruksmønsteret ditt for å få fullt utbytte av mobilens muligheter og ikke minst at en del ting du forventer av en mobil i dag rett og slett ikke er mulig med P40 Pro. Men mer om det senere, først la oss ta en kikk på hva som kommer i esken, design og byggekvaliteten til mobilen.

Mobilen kommer pent pakket i esken sin som inneholder selve mobilen, en hurtiglader på 40W, ladekabel (USB-C til USB-A) i tillegg til kablede øretelefoner, ett enkelt deksel i plast og litt dokumentasjon.

 

image.png.03272c40837da00ac26fb13356575ad4.png

image.png.c60b9a10183b42fdfbdecc9d1308efe1.png

 

For å lese mer om og se bilder fra min unboxing av mobilen like etter jeg mottok den så kan dere ta en titt her.

I hånden føltes mobilen skikkelig solid, en fin blanding av metall og glass. Det er ikke tvil om at Huawei er gode på å gi et skikkelig førsteinntrykk når du løfter mobilen opp, den ligger bra i hånden og føltes ikke massiv selv med en skjermstørrelse på 6,58 tommer. Skjermen har noe Huawei kaller Quad -Curve Overflow, som oversatt betyr at den har kurvede skjermkanter, og dette ser stilig ut. 

image.png.5f3cc8ff7c319d5d0e698a6eca517cd6.png

Skjermen er kurvet langs kantene

 

 Baksiden domineres av det massive kamerahuset utviklet i samarbeid med Leica. 

 image.png.58f5b2dabb430fc3872b785d00f00850.png

 

Alt i alt er det ingenting å utsette på mobilens byggekvalitet og kvalitetsfølelsen den er gir er topp. Den tiltrekker seg raskt fingeravtrykk med finishen på baksiden men ikke noe man ikke kan løse med en rask omgang med pusseskinnet eller om du legger på det medfølgende plastdekselet for å beskytte mobilen.

 image.png.6be4676fc5ad806c9a4173d5bd521153.png

 

Jeg satte i to simkort i mobilen, slo den på, la til fingeravtrykk som sikkerhet og begynte å sette opp mobilen ved å installere apper fra Appgallery. Dette er Huawei sitt svar på Google Playstore og her fant jeg en del kjente apper og spill men det var også en god del som manglet. Huawei tipset meg om en app som heter Moreapps hvor du finner flere applikasjoner som ikke er kommet i Appgallery enda og her dukket blant annet Facebook, Messenger med flere opp.  

Mangelen på Google-tjenester på mobilen gjør at en del apper og spill ikke fungerer i det hele tatt eller kun delvis. Kjente eksempler på dette er Vipps, Google sine apper somGoogle Foto, Youtube, Chrome med flere. Youtube kan selvfølgelig brukes i nettleseren, Gmail kan legge til i andre epostklienter men Vipps har ikke noe alternativ utenom appen. Google Maps fungerte delvis, det ga noen feilmeldinger men basisfunksjonaliteten var tilstede. Bankid fungerte fint. Jeg brukte sosiale medier som Facebook, Messenger, Snapchat og Instagram uten problemer, streamet musikk med Spotify og spilte Asphalt 9. Netflix var også mulig å installere men du får dessverre ikke HD-kvalitet når du streamer. 

 

 image.png.4bc54297a6251ddf0b379a91a2ce71c8.png

Netflix fungerer selv om billedkvaliteten ikke blir topp uten støtte for HD eller 4K

 

Etter noen dager prøvde jeg PhoneClone-appen som er ment for å overføre data fra den forrige mobilen din til P40 Pro og jeg gjorde dette fra en Apple iPhone 11 Pro Max med noe varierende hell. Eksempelvis ble ikke tekstmeldinger eller noen apper og spill overført, der disse finnes både til iOs og i Appgallery. Du kan se hvordan dette foregikk her.

Som telefon å ringe og melde med er P40 Pro helt topp å bruke. Dekningen er god med støtte for 4G Tale og Wifi Tale i alle de tre norske mobilnettene selv, noe jeg verifiserte ved å benytte mobilen med både Telenor, Telia og Ice-dekning. Det er ikke en fysisk høyttaler for samtaler over skjermen som du vanligvis finner på de fleste mobiler men lyd fra samtalene skjer via lydvibrasjoner i selve skjermen. Dette fungerte bra og det føltes helt naturlig at samtalelyden ikke kommer fra en synlig høyttaler. 

image.png.24ad54bbca626281796a5b640bc69188.png

Mobilen fungerer topp til samtaler

 

Alt du gjør på mobilen flyter jevnt takket være Kirin 990-prosessoren og 90hz oppdateringsfrekvens på skjermen og det er ingenting av apper og spill jeg kjørte på som ga tegn til at mobilen begynte svette. Skjermen er lyssterk og godt synlig selv når solen tittet frem under testperioden. Jeg skulle ønske den hadde stereo-høyttalere men høyttaleren som er plassert på undersiden av mobilen spiller høyt og fyldig i forhold til størrelsen. 

image.png.cd65091bc25a480329582c6ca4108bdb.png

 Fartsfylt moro med Asphalt 9

 

Noe av det som imponerte under testperioden var batteritiden, jeg kunne komfortabelt gå 1,5 til 2 dager uten å måtte lade, selv med to aktive sim-kort og mye bruk. Den medfølgende laderen på 40W gjør at du har fulladet mobil på under en time mens trådløs lading støttes på opptil 27W, noe jeg dessverre ikke fikk testet med min spinkle 10W trådløse lader. 

 

image.png.6e0079293cd7cbf3f5503db3d67a814f.png

Trådløs lading på nattbordet

 

Mobilen har reversibel trådløs lading hvor den kan lade andre enheter trådløst på baksiden, og dette brukte jeg til å toppe opp etuiet til AirPods Pro´ene.

image.png.1ed27e61bc0a682b1c2eeed51f74b5a6.png

 

 Så over til det Huawei er kjent for å være veldig bra på og det jeg var mest spent å prøve ut, nemlig kameraene. Her er det snakk om fire kamera på baksiden; 50 megapixel hovedkamera, 12 megapixel telefotokamera med 5X optisk zoom, 10X hybridzoom og 50X maks zoom, en 40 megapixel vidvinkellinse og til slutt et 3D-kamea med dybdesensor. Frontkamera består av et 32 megapixel kamera og et dybdekamera. Puh, det er mye megapixler og zoom -muligheter med denne mobilen! Kort fortalt så er dette en meget god kameramobil, både med front- og bak-kameraene.

 

image.png.5bad2cb9b22e8916525e1f7cda25b33a.png

Kamera-appen er enkel å bruke 

 

Jeg er ikke en avansert fotograf i den grad at jeg liker å knipse bilder raskt og la automatikken gjøre sin magi fremfor å bruke fem minutter på å stille inn alt korrekt i Pro-modus og så er øyeblikket jeg skal fotografere forbi i det jeg er fornøyd med innstillingene. Som pek-og-knips-kamera fungerer P40 Pro helt topp, med AI-aktivert så kjente den igjen ulike motiv og prøvde å gjøre bildene så bra som mulig ut i fra hva jeg pekte kameraet mot. 

image.png.6e43df237ba3c39be865aa1b260b963f.png

AI-modus får med seg at motivet er en hund

image.png.73230c91d385dd153d2b42c3632f64ad.png

Helt perfekt og feilfri er ikke AI´en dog.. her har Una blitt til en katt 

 

Noe jeg ble veldig imponert over er hvor lyssterkt objektivet er og da særlig hovedkameraet, du trenger egentlig ikke aktivere nattmodus før det er tilnærmet bekmørkt og få overraskende gode bilderesultater selv i dunkel belysning. Autofokusen er lynkjapp med å skifte fokus og portrettmodus gir i de fleste tilfeller gode resultater. 

image.png.25e70b97d20c89719645e768fa04d5c6.png

Portrettmodus av blomstring på morelltrær

 

 Vidvinkel-kameraet er ikke like lyssterkt som hovedkameraet men det gjør jobben når du har vil ha mer med av et motiv uten å gå lengre unna.  

image.png.6b163abd6a1be3cfcd2d51d4b7023320.png

Hvordan det ser ut når man tar bildet med hovedkamera..

image.png.b45a06b2aa994a76c3abba113164d2c2.png

og samme motiv knipset med vidvinkellinsen.

 

Frontkameraet gir også gode bilder, det dekker selfie-behovet ditt og om det bor en vlogger i deg så støtter det video i 4K. 

Zoom er noe Huawei har vært pionérer med i mobilsammenheng og P40 Pro er intet unntak. Med 5X optisk til 50X digital zoom så gir det muligheter for å få knipse motiv langt unna som få mobiler kan konkurrere med. Å stå oppe i fjellsiden langs fjorden å knipse brukbare bilder av en båt som er flere kilometer unna er ganske stilig. Jeg syntes at 10X zoom var maks grense for en balanse mellom god billedkvalitet og det å komme nær motivet. Ved 50X zoom blir bildekvaliteten rimelig laber selv om det er fortsatt er mulig å se hva man prøver å fotografere, det er også vanskelig å ta bilder uten stativ med så kraftig zoom.

 

image.png.06ca32b820bbf746ac8aa6750e39c564.png

En båt ute på fjorden, med 5X zoom..

image.png.b0563659527532484b5ed88643a9b766.png

enda nærmere med 10X zoom..

image.png.0bc4aa4587fb8b9226f07e6100b5288a.png

Og skikkelig nærkontakt med båten ved 50X zoom

 

Å filme med mobilen i 4K gir gode resultater, autofokusen er rask med å treffe det du vil ha i fokus og lyden mikrofonen fanger blir bra. Selv når man sykler rolig eller løper litt mens man filmer så blir resultatet ikke som om man prøver å riste en milkshake, den optiske bildestabiliseringen gjør en god jobb.

Mobilen eksponerer i noen tilfeller feil i auto-modus, særlig med motiv hvor det stor kontrast mellom de mørkeste og lyseste delene i motivet. Da trenger den litt hjelp med å få vite hvilken del av bildet den bør eksponere ut i fra for å få best mulig resultat.

 

image.png.a4d8c0790a0dc7205eb63d31de4cbfa5.png

Automatikken syntes Henrik Ibsen og Den Nasjonale Scene i Bergen er ganske mørk og dunkel..

image.png.a1a00e524a1ba2cd960755a56be8f3d6.png

men ved å gi mobilen litt hjelp så blir motivet sånn det så ut i virkeligheten  

 

For å se flere bilder og videoer jeg har tatt med mobilen kan du besøke denne tråden.

Når jeg skal konkludere denne testen så begynner jeg med å gå tilbake til superlativene i innledningen, dette er en flott mobil med topp byggekvalitet, bra skjerm, imponerende kamera og mye mer. For så å gå videre til elefanten i rommet som er mangel på støtte for Google sine tjenester og de negative ringvirkningene det har for den gjengse forbruker. 

Kjøper du P40 Pro må du kunne leve uten en del apper og spill som du er vant til å ha på mobilen din på ubevisst tid. Jeg håper virkelig at Huawei får fart på Appgallery og flere utviklere med på laget slik at viktige apper og spill alle forventer å ha på mobilen sin i dag blir tilgjengelig. 

I hverdagen er jeg vant til å kunne vippse når det trengs, sikkerhetskopiere bildene mine til Google Foto, få varsel fra Youtube at noen jeg følger har lastet opp ny video, ha tilgang til epost og kalender fra arbeidsgiver, betaler regninger i mobilbanken via app og raskt sjekke når fergen går i appen fremfor å knote med nettside for kollektivtrafikk. Noe jeg ikke får gjort med P40 Pro og som dessverre gjør at den er veldig nær, men ikke helt i mål med å ta plass i lommen min hver dag. 

 

 

Lenke til kommentar
  • Gjest klistret denne emne
  • Gjest avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...