Gå til innhold

OBOS OpenNet vs HomeNet/Altibox/Get/Telenor


Anbefalte innlegg

Hos oss går dagens avtale med HomeNet ut om noen måneder og vi må begynne å tenke på livet etter avtaleslutt og komme i en forhandlingsposisjon.

Vi har et internt spredenett basert på singelmodus, singel fiber til hver husstand fra 1 sentralt panel. Det er brukt standard SC/UPC-kontakter både på panelet og veggkontakter i hver bolig, så de fleste leverandørene bør kunne forholde seg til det fysiske nettet uavhengig av om de realiserer nettet gjennom Ethernet eller GPON.

Get, Telenor og Viken fiber (Altibox) er i området her og alle kan teoretisk levere på vår eksisterende fiber -  økonomien bør gå opp hvis de kjører samme fordeling av antall boenheter inn på fiberaksessen inn til bygget.

De tre over er forutsigbare nok, og jeg har enten egen erfaring eller kjenner folk som bruker dem både privat og i fellesavtaler.

Men én aktør er jeg foreløpig ukjent med i praksis: OBOS OpenNet - det har vært veldig stille rundt dem etter de ble kjøpt av OBOS.

Er det noen her som bruker disse som leverandør i borettslag/sameie og kan dele litt informasjon om priser på en grunntilknytning der ingenting er inkludert men beboere har full valgfrihet i valg av internettaksess og TV? 

Ser de har 3 ISP å velge mellom per i dag: Blix, Internetbolaget og NextGenTel som alle tilbyr samme prising. 

Hva koster grunntilknytningen per husstand? Hvordan fungerer ansvarsfordelingen i praksis? Henvises beboere til "tjenesteleverandør" hvis det er noe galt med f.eks. internettaksess fra Blix eller TV fra RIksTV? 

Hva slags teknologi bruker OpenNet? Aktiv ethernet eller GPON? Varierer løsningene fra sted til sted?

"Åpenheten" er i regi av et kommersiellt selskap som OBOS og markedsplassen virker noe begrenset. Hvis majoriteten her ønsker lavest mulig felleskostnader og at alle skal betale for det de bruker/ønsker så har vi allerede den muligheten med HomeNet-pakkene "Din fart, din frihet" og "Ditt valg, din pris" og om de er låst til HomeNet som ISP gir de fleste beng i.

At folk som er mer enn middels interessert (som meg) kan velge en mindre ISP som Blix er et veldig tynt argument. Jeg ville selv satt pris på valgfriheten og liker tanken om å skille nett og tjenester, men de fleste her vil bare ha "wifi" (evt. også TV) som funker stabilt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som OpenNet har fjernet HomeNet fra listen sin.

Når vi så etter alternativer til Get for et år siden, så var HomeNet og OpenNet 2 alternativer. Og ut fra det vi kunne se, så tilbydde OpenNet HomeNet med de løsnignene HomeNet selv tilbyr, noe som betyr at man får dyrere pris og et unødvendig tredje ledd sammenlignet med å gå til HomeNet direkte.

Byttet til HomeNet skjedde i Oktober 2019, og vi er veldig fornøyde. Vi fikk Get og HomeNet til å knive om pris,og det endte i en pris på 276 pr leilighet ved en binding på 5 år. Da var installasjon inkludert. Linjen er 1000/1000

Har en kollega som nettopp fornyet avtalen. Siden de var ferdig med de første 5 årene, så fikk de ned prisen enda mer enn oss, da det ikke lenger er noen installasjonskostnad inkludert.

Get har hatt en stygg rutine de siste årene, der de setter opp prisen på internettlinjene med 50kr i året. Altså det motsatte av det som er vanlig i markedet, der pris på internett gjerne går ned. Så derfor var vi veldig opptatte på å komme oss vekk fra de.

I og med at mange dropper TV og kun bruker streaming i disse dager, så valgte vi å ikke ta med TV som en del av avtalen. Brukerne selv får bestemme hva de vil ha, og om de vil ha.

Endret av Diablos
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Diablos skrev (5 timer siden):

Når vi så etter alternativer til Get for et år siden, så var HomeNet og OpenNet 2 alternativer. Og ut fra det vi kunne se, så tilbydde OpenNet HomeNet med de løsnignene HomeNet selv tilbyr, noe som betyr at man får dyrere pris og et unødvendig tredje ledd sammenlignet med å gå til HomeNet direkte.

Byttet til HomeNet skjedde i Oktober 2019, og vi er veldig fornøyde. Vi fikk Get og HomeNet til å knive om pris,og det endte i en pris på 276 pr leilighet ved en binding på 5 år. Da var installasjon inkludert. Linjen er 1000/1000

Har en kollega som nettopp fornyet avtalen. Siden de var ferdig med de første 5 årene, så fikk de ned prisen enda mer enn oss, da det ikke lenger er noen installasjonskostnad inkludert.

Takker. Kan jeg spørre hvor mange boenheter dere har koblet opp i denne avtalen? Og ca. hvor mange hos din kollega? 276 Kr i måneden er jo en relativt OK pris for Gigabit-aksess til alle. ? Vi betaler noen kroner mer i måneden for det samme, er også strålende fornøyd med HomeNet som leverandør, og håper vel de bare leverer det beste tilbudet for en ny periode så valget blir enkelt.

Jeg skulle vel gjerne sett at det var en mulighet for å få en mindre aktør som Blix på banen, men er redd for at det kan bli en uklar ansvarsfordeling mellom OpenNet og Blix hvis det oppstår komplekse feilsituasjoner. Jeg kjenner heller ingen som bruker OpenNet og har noe erfaring å dele ift dette.

Lenke til kommentar
Diablos skrev (9 timer siden):

Vi har 40 boenheter knyttet til avtalen. Usikker på min kollega, men de har en samling på flere borettslag som samarbeider om samme avtale, så de er nok fler enn oss.

Takk for nyttige tilbakemeldinger  - jeg tenker også søke et samarbeid andre borettslag om dette.

Lenke til kommentar
On 5/18/2020 at 11:31 PM, Diablos said:

Vi har 40 boenheter knyttet til avtalen. Usikker på min kollega, men de har en samling på flere borettslag som samarbeider om samme avtale, så de er nok fler enn oss.

Hvilken tv-løsning gikk dere for? Vi i sameiet her fikk noe bedre tilbud (færre boenheter).

Lenke til kommentar
-PoWa- skrev (7 timer siden):

Hvilken tv-løsning gikk dere for? Vi i sameiet her fikk noe bedre tilbud (færre boenheter).

Lurer på å foreslå å droppe felles TV-abonnement hos oss, og merket meg derfor svaret hans litt lengre opp (sitat): "I og med at mange dropper TV og kun bruker streaming i disse dager, så valgte vi å ikke ta med TV som en del av avtalen. Brukerne selv får bestemme hva de vil ha, og om de vil ha." 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal nevnes at Viasat ikke har noe kvantumsrabatt, så det var samme pris om man bestilte hver for seg eller til alle. 

RiksTv fikk man ned prisen ved bestilling til alle, men da må man også tvinge alle til det. Følte selv at selv med kvantumsrabatt på rikstv, så fikk man mer for pengene på viasat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...