Gå til innhold

Trenger noen råd til ny stasjonær (Intel vs AMD)


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg er på jakt etter en ny arbeidshest som skal brukes til mye forskjellig. 

Maskinen skal brukes i et studio til blant annet:

- Videoredigering (en del 4k)
- Bildebehandling  (RAW og andre formater)
- Webside design / koding
- Streaming på nett
- Videokonferanser
- Podcast arbeid
- Masse tabs i Chrome vil måtte være åpne samtidig
- Mail

Programmer som skal brukes (ofte samtidig):

- Adobe Creative Cloud (Photoshop, Premier, AE, Illustrator og en del andre programmer i CC pakken)
- Office 365
- Chrome / Edge
- Antivirus
- Programmer til å mikse lyd
- En del andre lette programmer om vil kjøre i bakgrunnen.

Har ikke som jeg vet pdd behov for PCI Express 4 eller Thunderbolt, men man skal jo aldri si aldri.

Jeg er veldig i tvil om jeg skal satse på en maskin som er bygget opp rundt Intel i9 9900k eller på AMD Ryzen 3900X. Jeg har skjønt at i9 er brilljant for gaming, men det driver jeg veldig lite med. Iflg Puget Systems er Ryzen3 best hvis man jobber med f.eks RED mtp video, mens i9 er best hvis man jobber med H.265 media ( https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Premiere-Pro-CPU-Roundup-AMD-Ryzen-3rd-Gen-AMD-Threadripper-2-Intel-9th-Gen-Intel-X-series-1535/ ). Jeg jobber med Canon kameraer, ikke RED.

Ja, Ryzen 3 har flere kjerner, men har også skjønt at mange programmer sjeldent bruker mer enn 8 kjerner. Hvordan vil de ekstra 4 kjernene slå ut på multitasking når man f.eks har 32 Gb ram installert? Er det da strengt tatt behov for 12 kjerner?

De maskinene jeg har snevret det ned til er disse:
https://www.komplett.no/product/1139897/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-xtreme/komplett-xtreme-i240-gaming-pc
https://www.komplett.no/product/1139892/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-xtreme/komplett-xtreme-a240-gaming-pc
https://www.komplett.no/product/1139898/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-xtreme/komplett-xtreme-i230-gaming-pc

Det som også gjør det vanskelig å vite om man velger riktig er fordi Asus f.eks har opptil fire forskjellige 2080 kort, men jeg vet ikke hvorfor noen er så mye dyrere enn de andre (nå snakker jeg ikke om Ti kortet). Jeg regner med at dere også ville ha gått for 2080 kort fremfor 2070 ved samme behov som jeg har listet ovenfor?

Burde harddisken byttes ut med noe bedre? Jeg kommer uansett til å kjøpe et par disker til etterhvert som skal brukes til arbeid og backup.

Er det noe nytt som kommer fra Intel eller AMD i 2020 som jeg burde vente på?

Kom gjerne med andre anbefalinger mtp PC hvis dere vet om noen. Jeg er ikke så interessert i å bygge selv siden det er så mange år siden jeg har "mekket" PC`er selv ;) 

Takk på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ThreeD skrev (1 time siden):

Hei alle sammen!

Jeg er på jakt etter en ny arbeidshest som skal brukes til mye forskjellig. 

Maskinen skal brukes i et studio til blant annet:

- Videoredigering (en del 4k)
- Bildebehandling  (RAW og andre formater)
- Webside design / koding
- Streaming på nett
- Videokonferanser
- Podcast arbeid
- Masse tabs i Chrome vil måtte være åpne samtidig
- Mail

Programmer som skal brukes (ofte samtidig):

- Adobe Creative Cloud (Photoshop, Premier, AE, Illustrator og en del andre programmer i CC pakken)
- Office 365
- Chrome / Edge
- Antivirus
- Programmer til å mikse lyd
- En del andre lette programmer om vil kjøre i bakgrunnen.

Har ikke som jeg vet pdd behov for PCI Express 4 eller Thunderbolt, men man skal jo aldri si aldri.

Jeg er veldig i tvil om jeg skal satse på en maskin som er bygget opp rundt Intel i9 9900k eller på AMD Ryzen 3900X. Jeg har skjønt at i9 er brilljant for gaming, men det driver jeg veldig lite med. Iflg Puget Systems er Ryzen3 best hvis man jobber med f.eks RED mtp video, mens i9 er best hvis man jobber med H.265 media ( https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Premiere-Pro-CPU-Roundup-AMD-Ryzen-3rd-Gen-AMD-Threadripper-2-Intel-9th-Gen-Intel-X-series-1535/ ). Jeg jobber med Canon kameraer, ikke RED.

Ja, Ryzen 3 har flere kjerner, men har også skjønt at mange programmer sjeldent bruker mer enn 8 kjerner. Hvordan vil de ekstra 4 kjernene slå ut på multitasking når man f.eks har 32 Gb ram installert? Er det da strengt tatt behov for 12 kjerner?

De maskinene jeg har snevret det ned til er disse:
https://www.komplett.no/product/1139897/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-xtreme/komplett-xtreme-i240-gaming-pc
https://www.komplett.no/product/1139892/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-xtreme/komplett-xtreme-a240-gaming-pc
https://www.komplett.no/product/1139898/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-xtreme/komplett-xtreme-i230-gaming-pc

Det som også gjør det vanskelig å vite om man velger riktig er fordi Asus f.eks har opptil fire forskjellige 2080 kort, men jeg vet ikke hvorfor noen er så mye dyrere enn de andre (nå snakker jeg ikke om Ti kortet). Jeg regner med at dere også ville ha gått for 2080 kort fremfor 2070 ved samme behov som jeg har listet ovenfor?

Burde harddisken byttes ut med noe bedre? Jeg kommer uansett til å kjøpe et par disker til etterhvert som skal brukes til arbeid og backup.

Er det noe nytt som kommer fra Intel eller AMD i 2020 som jeg burde vente på?

Kom gjerne med andre anbefalinger mtp PC hvis dere vet om noen. Jeg er ikke så interessert i å bygge selv siden det er så mange år siden jeg har "mekket" PC`er selv ;) 

Takk på forhånd for svar.

Noen tanker:

- Du må ikke bruke antivirus med Windows 10, det er en veldig dårlig ide.

- Når du skriver arbeidshest, og varierende program er Ryzen åpenbart bedre enn intel, intel kjøper du kun om du primært skal ha en gaming PC.

- Neste genrasjons Ryzen vil bli støttet på dagens AM4 socket.

- Det er ikke vits med 32GB ram hvis ikke prosessor og prosessor henger med, 8-tråder er lite, 12 tråder eller mer er minimum om du skal ha "arbeidshest".

- Grunnen til at noen skjermkort er dyrere er enten fordi de har bedre kjøler, eller fordi de er a-chip, som betyr at de er bedre binna og derfor kan klokkes høyere.

Men så kommer spørsmålet, hva er budsjettet ditt på? :)

 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Emile the rat said:

Noen tanker:

- Du må ikke bruke antivirus med Windows 10, det er en veldig dårlig ide.

- Når du skriver arbeidshest, og varierende program er Ryzen åpenbart bedre enn intel, intel kjøper du kun om du primært skal ha en gaming PC.

- Neste genrasjons Ryzen vil bli støttet på dagens AM4 socket.

- Det er ikke vits med 32GB ram hvis ikke prosessor og prosessor henger med, 8-tråder er lite, 12 tråder eller mer er minimum om du skal ha "arbeidshest".

- Grunnen til at noen skjermkort er dyrere er enten fordi de har bedre kjøler, eller fordi de er a-chip, som betyr at de er bedre binna og derfor kan klokkes høyere.

Men så kommer spørsmålet, hva er budsjettet ditt på? :)

 

Takk for tankene, Emile the rat :)

Hvorfor er Antivirus en dårlig ide på Windows 10? Er den innebygde AV til Microsoft bedre?

Jeg har hatt Intel i alle år, og det har fungert bra til de maskinene jeg har hatt. Hva med at Intel sine CPU`er er bedre til Adobe CC bruk eller media med H.265 formatet?

Er enig i at 8 tråder kanskje er litt lite, men jeg tenkte at mer RAM kan gjøre en forskjell der. I tillegg har jo i9 9900k en høyere klokkefrekvens per kjerne som mange programmer utnytter. Problemene begynner jo gjerne når man skal drive med mye multitasking mellom tunge programmer.

Budsjettet ligger på rundt 25.000-30.000, og jeg ser ikke for meg at jeg trenge noe kraftigere enn i9 9900k eller Ryzen 3900x. (Det finnes jo 3950x og TR fra AMD, og 10x serien til Intel, men det tror jeg blir overkill for min del).

Hvis jeg ikke skal drive med overklokking av skjermkortet, jeg ønsker et 2070 eller 2080 kort (ikke Ti), hva bør jeg velge? Hva anbefaler du av rask SSD disk og hvilken 3200 ram bør jeg velge? Er det stor forskjell på Corsair og HyperX Fury etc etc.

Kom gjerne med flere innspill. Takk igjen for hjelpen.

Endret av ThreeD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...