Gå til innhold

Impendanse på høytalere


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en yamaha forsterker som kan gi 4 ohm til hovedhøytalerne men da gir den 6ohm til senter og bakhøytalerne og bakre senterkanal. De andre høytalerne mine er 8ohm bortsett fra fornt høytalerne som jeg antar er 4ohm. Det finnes en bryter bak på fortserkern som gjør at alle høytalerne får 8ohm. Men da sliter fronthøytalerne.

 

Er det skadelig med feil impedans, i såfall hva er best mer eller mindre enn det høytalerne er lagd for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Forsterkaren kan ikkje "gi ut" Ohm, den gir ut elektriske signal (effekt). Desse signala går gjennom høgtaleren, som har ein motstand/impendans på x Ohm :)

At impendansen til høgtaleren er lågare enn forsterkaren er berekna på går heilt fint så lenge du ikkje skrur opp lydnivået for høgt!

Dess mindre impendans du koblar til forsterkaren, dess høgare lydnivå får du ut (ved same nivå på volumknappen)!

Når det er sagt kan vel for låg impendans i enkelte, ekstremt sjeldne tilfeller, føre til at forsterkaren tar kvelden (sjølvom ein ikkje skrur lydnivået for høgt).. men det har eg aldri verken høyrt om eller opplevd..

Sålenge lyden som kjem ut ikkje inneholder forstyrrelsar (andre enn dei fra lydkjelda) bør det gå greit, bruk hovudet og øyrene dine! Og ikkje kom til meg å klag om du brenn ned huset ditt ;)

 

Det absolutt tryggaste er å ha høgare eller lik impendans på høgtalerane som forsterkaren er spesifisert for å klare (logisk nok)!

 

Håpar dette hjalp litt :xmas:

Lenke til kommentar

Joa takk for et utfyllende svar. Blir vel nødt til å finne meg noen nye front høytalere som er 8ohm da, slik at jeg kan sette bryteren riktig slik at alle høytalerne får riktig ohm.

 

Hvilke høytalere i prisklasse 8-15k vil dere anbefale som har 8ohm?

Helst noe fra dali, eller audio pro da det er dette jeg allerede har

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...