Gå til innhold

PC bootet seg selv i dag (fra dvale)


Anbefalte innlegg

Heisann. Dette problemet har jeg hatt tidligere også, men ikke på snart et år.. frem til i dag!

Jeg kunne gjerne trengt litt hjelp, som forhåpentligvis ikke er så vanskelig å få svar på.

Mine første spørsmål er: 

1. Gjelder dette Power Settings? Eneste endringen jeg har gjort i det siste er at jeg endret fra Balanced til High Power Settings. Grunnet at jeg fikk en tilfeldig bluescreen for noen dager siden som aldri pleier å skje. Har ikke fått det siden.

 

2. Jeg sjekket Event Viewer og ser at System time har blitt synkronisert med hardware clock. Denne ble satt til 15:41, men i virkeligheten i min tidssone er klokken 17:41. På Windows ser jeg at klokken også er 17:41 her. Er det noen fra en annen tidssone som har hacket seg inn på PCen min, og deretter våknet den fra Sleepmode? PCen var sist i bruk 08:00 på morgenen. Har ikke rørt den siden den plutselig våknet fra dvale 17:41.

 

 

Ser ikke på dette som noe stort problem (enda) men hvis det er snakk om at en annen person har hacket seg inn er det jo det. (virker kanskje litt paranoid). Er også ganske kjedelig hvis PCen skal drive og skru seg på automatisk fra dvalen hele tiden og, dersom dette repeterer seg.

Til syvende og sist er jeg ingen IT-ekspert og er bare flink til å Google problemer. Så håper eventuelle svar ikke blir for kompliserte for meg.

Takk skal dere ha. Jeg la også til noen bilder som viser litt fra Event Viewer.

EventViewerSystemHardWareClock.png

ApplicationInformationEventViewer.png

Endret av OleOren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sjekke hva som vekket PC-en når den da kjører med POWERCFG -LastWake

Da får du forhåpentligvis en idé om hva som vekket den fra dvale. Se eks. dette Google-søket som gir ulike svar med forslag til løsning/årsaker. HW eller Scheduled Task er mitt råtips.

 

Tid - Tipper at BIOS forholder seg til UTC som nå når vi har sommertid er to timer foran UTC. Sjekk Event Viewer for tilsvarende events fra før vi gikk over til somnertid så er nok tiden én time feil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...