Gå til innhold

Tyske marines tidsbruk fra Danmark til Norge


Anbefalte innlegg

Hei. Litt usikker på hvilken kategori jeg skulle legge inn i så jeg velger her.
Jeg regner med at det er en del 2. verdenskrigsnerder her inne, som attpåtil sitter på kunnskap om ulike båter i den Tyske marinen på den tiden.
Om en tar utgangspunkt i området Skagen - Hirtshals - Hanstholm i Danmark; hvor lang tid ville båter fra den Tyske marinen brukt over til området Larvik - Kristiansand i Norge på under og på slutten av 2. verdenskrig? Og hvor lang tid ville ubåter brukt på samme strekket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er langt ifra noen ekspert på dette, men kan komme med noen anslag.

Larvik - Hirtshals bruker SuperSpeed båtene til Color Line litt under 4 timer på i dag. De raskeste krigsskipene til tyskerene hadde omtrent samme toppfart som SuperSpeed1 og 2. Ubåtene er betraktelig tregere. På overflaten hadde de en toppfart på litt under 20 knop. Så med gode forhold så tar det vel en 7-8 timer over. Er det en del sjø så vil det jo ta lenger tid.

Nå vet jeg ikke hvor ofte de større krigsskipene til tyskerene var ute å seilte i Skagerak. Var nok ikke så ofte, de brukte vel mye av tiden sin i havn pga frykt for at de allierte skulle få has på de. Er også usikker på hvor mange minefelt det var i Skagerak som kan ha økt overfartstiden en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...