Gå til innhold

Har du plutselig ufrivillig fått mer tid til overs? Bli utvikler!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det er selvfølgelig mye annet enn programmering du kan lære deg på fritiden. Nettet flommer over av kurs i alt mulig – enten du er interessert i historie, kunst, språk, ledelse, eller hva det måtte være. Jeg vil likevel slå et slag for web- og programvareutvikling."

Jeg vil slå et slag for de "Kreative evnene" i samfunnet.

Debattene i Teknisk ukeblad interesserer meg, og jeg slenger meg på til irritasjon for en del men ganske sikkert til glede for noen.

Vil skryte av TU som tillater oss lesere å slippe til, da det ikke er selvsagt.

Var også litt aktiv på "Ytring" til NRK, men denne siden er stengt ned for oss lesere, så i dag er det bare redaksjonen i NRK som får "Ytre seg".

Blir ikke NRK et maktorgan når "Ytringsfriheten" begrenser seg til hva NRK selv ønsker skal bli publisert?

Er personvernet blitt et "Alibi" for å hindre folk flest å slippe til?

Debatter på nettet tror jeg er et stort gode for "Demokratiet".

Som pensjonist har jeg oppdaget at kreativiteten blomstrer, ved at "stresstilværelsen" er borte. Nå er leveregelen: "Intet arbeid er så lite at du ikke kan bruke all den tid som er til rådighet".

I praksis betyr det at arbeidet du liker må en bruke lang tid på, og det får en til med kaffipauser og debatter innimellom.

Jobben er hobbyen min "Oppfinnelser", og holder for tiden på å skrive den 11. patentsøknaden.

Dataalderen har åpnet for noen fantastiske verktøy, som tegneprogrammer.

Dersom kreativiteten til et samfunn utnyttes kan det fort bli nye arbeidsplasser også, som patentet TU skrev om for litt siden.

Kanskje det finnes nye måter å bygge flytebruer på?

Kanskje denne teknologien åpner for å bygge brumoduler på verkstedene som mangler arbeid, hvem vet?

Tiden får vise, og kanskje samfunnet roer ned etter "Koronakrisen", og vi konsentrerer oss om det aller viktigste for et "Velferdssamfunn": arbeidsplasser i eksportindustrien.

Tenk om vi hadde kostet støv av minnet etter Hans Nielsen Hauge, og hans filosofi for å skape arbeidsplasser.

Arbeid er viktig, men vi lever ikke bare for å arbeide, så mottoet hans var: "Ånd og hånd".

Per Sævik har hatt "Haugeseminar" i 10 år, og han har omformet mottoet til en mer moderne versjon: "Vi må ha noe å leve av, men også noe å leve for".

Web-utvikling er interessant, men også produktutvikling og det å lage noe konkret som samfunnet har bruk for.

"Havmerder" for å produsere mat og energi er en industri som har fått navnet: "Multi-use av havet", og kanskje dette er en industri som kan skape mange arbeidsplasser til erstatning for oljejobbene i fremtiden.

Endret av aanundo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...