Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskort->1000Mbps->Ytelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jupp, du må ha en 1000Mb switch for å få utnyttet kortet, men switchene du får i dag har bare 1 stk. gigabit-port. Det gjør at du ikke kan få 1000Mb mellom to PC'er, men 10 stk. 100Mbit PC'er kan laste ned fra deg i full hastighet. Eller omvendt, at du laster ned fra 10 PC'er samtidig.

 

Bruker du bare PC'en til vanlig spilling og sånt, vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe gigabit NIC. Da er de nok bedre å bruke pengene på mer RAM eller en ekstra HD istede.

Om du derimot har en filserver som brukes mye, kjører en dedicated server til LAN-spilling eller har ett Beowulf-cluster kan du nok merke forskjell.

 

Men som ett ekstra tankekors så skal det også nevnes at det skal litt av en PC til for å spy ut 1000Mbit/s i nettverket. Da må du nok frem med 266MHz FSB, RAID, og RAM det svinger av.

 

Quote:

Until very recently, adding some gigabit gear to your LAN was a nice idea. But it was in the same category as owning an island, or a Commissioner of Police. That'd be nice too, but who can afford it?


:grin:
Lenke til kommentar

Quote:


Scalpel skrev (2002-03-06 14:25):

Jupp, du må ha en 1000Mb switch for å få utnyttet kortet, men switchene du får i dag har bare 1 stk. gigabit-port. Det gjør at du ikke kan få 1000Mb mellom to PC'er, men 10 stk. 100Mbit PC'er kan laste ned fra deg i full hastighet. Eller omvendt, at du laster ned fra 10 PC'er samtidig.


Takker, var det jeg var ute etter. Som dere sier så er det jo rådyrt med 1000Mbps-Net.kort,men det HK som jeg skal kjøpe meg støtter 64bits PCI-slot som er beregnet på 1000Mbps netverkskort.

Ok da, kanskje andre typer 64bits, men i hovedsakerlig Netverkskort.

Lenke til kommentar

Du skal ha et synsykt raid sett med SCSI disker om du i det hele tatt vil nærme deg 1000 mbit, 100 mbit burde holde i massevis. Det er nesten like lurt å som å kjøpe 100 mbit kort til bærbar pc for 1 år siden.. (slik jeg gjore... får max utnytta 10 mbit på en god dag, pga av disken)

Lenke til kommentar

noen som vet prisen på slike 1GBit switch? bare sånn rent hypotetisk... nei seriøst, ble så inspirert av denne threaden at jeg bare MÅ kjøpe en slik switch med ukepengene mine, hehehe =)

 

må si at jeg ikke har bruk for mere enn 100MBit uansett...

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Quote:


On 2002-03-06 14:11, eunaas skrev:

når har dere bruk for over 100?


 

Hmm, det blir lett å svare på :wink:

 

1. Når jeg flytter 200-300GB Divx.

2. Når jeg flytter 30-50GB wavfiler (lydstudio).

3. Når jeg er lei av å se at overføringen ligger på 90-95 hele tiden pga. det treige nettverkskortet.

 

100Mbit = 12,5MB/sek

350-450Mbit ville hjulpet som bare /%¤&% :wink:

(er avhengig av å kunne ta backup via lan'et)

Lenke til kommentar

Hei!

Prisene på Gigabit nett synker stadig, og man kan nå få en 3com baseline switch med 6 stk. 1000BaseT porter (vanlig RJ45 kontakt og cat5e kabler) til rundt 5800,- eks. mva hos Dropzone.

Alle nye Mac'er leveres med Gigabit ethernet som standard og de nyeste G4 maskinene er også rask nok til å handle mye av trafikken.

 

På jobb har jeg en kraftig server på Gigabit nett (Raid5, U160 SCSI disker) og denne yter rundt 600Mbit/s på det beste, så det er fremdeles litt igjen til at hardwaren for å kjøre gigabit trafikk til større nettverk kommer ned i en prisklasse som majoriteten har råd til.

 

Om man ønsker høyere hastigheter i vanlige 100Mbit/s nett, så har noen switcher støtte for "link aggregation", dvs. at man kjører flere nettverkskort mot switchen og trafikken blir slått sammen, slik at man kan få 200Mbit/s ved 2 kort, 400Mbit/s ved 4 kort etc.

 

Arcade

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-07 11:35, arcade skrev:


Om man ønsker høyere hastigheter i vanlige 100Mbit/s nett, så har noen switcher støtte for "link aggregation", dvs. at man kjører flere nettverkskort mot switchen og trafikken blir slått sammen, slik at man kan få 200Mbit/s ved 2 kort, 400Mbit/s ved 4 kort etc.


Arcade


 

ER switcher med link aggregation mye dyrere enn andre? Vanskligere å sette opp på maskinen?

Lenke til kommentar

ja, koster som regel en del mer enn "vanlige". Det er gjerne større switcher med en del porter (24 ? )

 

Ellers så har det største SoundBlaster Audigy 5.1 støtte for nettverk via firewire.. 400mbit skulle vel duge ? Aner ikke hvordan det skulle funke, men det blir vel en form for direkte kabel-tilkobling mellom to pc'er, Firewire-switcher er vel heller uvanlig !! :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-07 11:35, arcade skrev:

Hei!

Prisene på Gigabit nett synker stadig, og man kan nå få en 3com baseline switch med 6 stk. 1000BaseT porter (vanlig RJ45 kontakt og cat5e kabler) til rundt 5800,-


 

Du mener vel cat6? Cat5 støtter ikke Gigabit. Så vidt jeg vet så har jeg ikke sett noen cat6 kabler.

Lenke til kommentar

B Real?

 

Visste du at en 64 bits PCI slot ikke ovefører mer enn rundt 600Mbit.

 

Har du noen anelse om hvordan diskaktivitet du må ha får å komme opp i 600Mbit.

 

Gigabit brukes kun mellom digre servere som kjører backup og lignende. Og dem har jo i tillegg et SCSI RAID system som koster rundt 3-4 hundretusen.

 

Hvor ofte tror du at du tjener på dette?

Hvor mye tror du at du tjener på dette?

 

De fleste bruker tid på å laste ned store programmer fra internett. Hvorfor kan ikke du bruke litt mere tid på å spare tusener av kroner? Du kan jo bare sette igang overføringen og så gå da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...