Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bil sub på rommet skrev (På 23.3.2020 den 1.06):

Hei. Jeg har ein bil sub jeg vil koble opp på romme mitt, men lurte på om noen vet om en strøm kabel jeg kan bruke til å koble til forsterkeren får å få strøm? Har sett noen bruke xbox strømkabel men det har jeg ikke så noen som har noen tips til hvordan jeg kan få strøm til den uten bil batteri

takk får svar

Er det en 12Volt forsterker du har???

I så fall må du ha en strømforsyning som leverer 12Volt og nok strøm.

Dette kan være en kraftig billader til 12Volt bilbatteri,...og en glatting av spenning så du ikke får brumming når forsterker ikke spiller musikk, (mellom musikkstykkene f.eks.)

Eller bruk et 12V batteri og slå av laderen når du spiller, slik at dårlig glatting i batterilader ikke kan komme gjennom, (brumm-gjennomgang).

Glatting er for å fjerne rippespenning, noe som du får ved likeretting av vekselstrøm fra nettet.

Rippelspenning oppstår ved manglende, eller dårlig glatting og stabilisering.

Denne vil "skinne gjennom" og være opphav til brumm-gjennomgang, høres godt og er fullstendig uønsket.

Størrelse på "laderen". Er bestemt av effekten (Watt) forsterkeren leverer    ved 4 eller 8 Ohm. Hvilken impedans som skal gjelde(Ohm) står på høyttaleren. 

Er forsterkeren oppgitt til 200 Watt ved 4 Ohm og du har 4 Ohm's høyttaler regner du slik:  200 delt på 12 som gir 16,67Ampere. Da ser du hvor stor strøm dette må levere, som minimum. Du har flere faktorer som virkningsgrad og tap som stjeler en del. 20A kan holde.

Det er ikke sikkert moderne elektronisk batterilader egner seg, med mindre den kan innstilles som bare strømforsyning. (Finnes på Biltema.)        Den kan typisk vere merket med en 12V kontakt som symbol på dette.

Det andre alternativet er altså et batteri, og en mindre lader som bare lader når du ikke spiller, om du får støy (brum).

Dette har den fordelen at batteriet kan levere betydelig mere strøm når bassen dunker på det meste. Da slipper du dynamikk-kompresjon. Høres ut som pumping i lydstyrken når forsterkeren jobber tungt.

Til det første forslaget kan du koble til en eller flere kondensatorer på flere hundre tusen mikrofarad (ųF).

Vær forsiktig!!!! Store strømmer, kortslutningsfare, og knallgass gir brann og eksplosjonsfare.

Få hjelp!!!!

Eller bruk en forsterker beregnet for 230Volt AC (direkte nettspenning).

Lykke til.

Endret av KjeRogJør
Bedre innhold.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...