Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Støvmaske - helt tomt... kan man bruke noe annet?


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å renovere deler av huset jeg bor i. Det viser seg at det er råte i en del bærebjelker til taket, samt en del råte i vegger. Huset er 160 år gammelt, og det må tas. 

Jeg skulle i butikken for å kjøpe støvmaske fordi veggene er fulle av støv og isolasjon. Men det finnes ikke lenger en eneste maske igjen noe sted. Alt er kjøpt opp. 

Jeg har lite peiling på hvilken type støvmaske som skal brukes til dette arbeidet, men jeg har lest meg frem til at det er FFP2 eller halvmasker med utskiftbare filtre som annonserer med filter spesifisert til støv/partikler. Er det noen som vet om alternative metoder eller alternative masker man kan bruke? Jeg er lege og bilmekaniker, men ikke håndtverker, hvorfor jeg kommer litt til kort her. 

 

Nå som jeg først er inne i tråden, kan jeg jo si at disse maskene vil være en særdeles falsk trygghet hvis "vanlige folk" skal bruke disse. Dersom man velger å bruke masken, så må man anta at man er smitteutsatt. Det betyr at rett etter bruk, skal masken tas av på en måte hvor man ikke kommer i kontakt med yttersiden, og denne skal så isoleres i avfallet. Deretter skal alle klær og hele kroppen vaskes umiddelbart. Gjør man ikke denne prosedyren når man har valgt å bruke munnbindet, så vil ikke munnbindet ha noen effekt. Jeg vil heller råde til å holde avstand fra andre, så vil sjansen for smitte være MYE lavere enn om man bruker munnbindet i smitteutsattet områder, uten at kroppen ellers er smittebeskyttet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...