Gå til innhold

Nyttårs aften - Bilder


Anbefalte innlegg

Nå nærmer det seg nyttårs aften, å jeg tenkte at jeg skulle prøve å få noen fine bilder av raketter ol. Jeg har IXUS 400, regner med å måtte bruke de manuelle innstillingene. Noen som har forslag til innstilling av dette kameraet? ISO, lukkertid osv.

 

Har ikke mye tid å prøve meg frem heller, så det hadde vært fint med noen tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve mot noe lys ute som du tror kan sammenlignes med lyset på himmelen på nyttårs aften.

Det varer jo også så pass lenge på nyttårsaften at du kan prøve deg litt frem da :)

 

Jeg har et G3 og med lukker tid på 1/6 tror jeg der blir ok, men lyser varierer jo i styrke så hvem vet :)

 

Noen som har gjort dette før?

 

Otto

Lenke til kommentar
Noen som har gjort dette før?

Prøvde litt i fjor. Men fant ivertfall ut da at det ville nok ha blitt bedre med stativ. Så i år skal jeg ivertfall prøve å huske stativet :)

Ser også for meg lange lukketider. F.eks bilde av en by med virr-varr i luften.

I fjor ble mange av bildene slik at rakettene var bølgeformet :/

Lenke til kommentar
Noen som har gjort dette før?

Prøvde litt i fjor. Men fant ivertfall ut da at det ville nok ha blitt bedre med stativ. Så i år skal jeg ivertfall prøve å huske stativet :)

Ser også for meg lange lukketider. F.eks bilde av en by med virr-varr i luften.

I fjor ble mange av bildene slik at rakettene var bølgeformet :/

Tips

 

ISO 100 - tid: 4 sek og f2.8 - husk stativ og ikke blitz. Manuell fokus på uendelig. Dette skal jeg prøve i år. :wow:

Lenke til kommentar
Om man skal ha noe i bakgrunnen eks. en kirke el.l. kan man gjøre følgende:
Sett kameraet på stativ selvfølgelig, sett kameraet i Av-mode (blenderprioritet) og fokuser på bygningene/bakgrunnen. Da de fleste objektiver/linser har et "sweet spot" på rundt F8 velger man en blender rundt der (med et digitalkompakt må man kanskje åpne litt mer(F5 kanskje?), da F8 er minste blender på de fleste kompakt og vil kanskje gi litt vel lange lukkertider).
Husk så hva slags lukkertid kameraet velger og gå inn på M-mode og sett fokus til uendelig. Om man da prøver å variere litt på lukkertidene rundt det området som kameraet valgte skulle man ha gode muligheter for fine bilder. Bruk selvutløser om du har.
Ved lite aktivitet på himmelen kan man bruke lengre lukkertider for å fylle opp bildet mer. Ved mer intens fyrverkeriaktivitet må man bruke kortere lukkertider igjen for ikke at fyrverkeri skal komme "oppå" hverandre.
Lukkertider fra 2-6 sekunder er vanlig til fyrverkeribilder.

Skal selv prøve å få tatt noen bilder av fyrverkeri i morgen og klarer ikke bestemme meg for om jeg skal ha kaffe eller kakao i termosen :laugh:
Må holde meg unna alkohol til etter fyrverkeriet, da jeg skal kjøre inn til byen for bedre muligheter til gode bilder.

Nå er jeg så heldig å ha et dslr denne nyttårsaftenen og jeg kommer til å bruke bulb for å bestemme lukkertidene med fjernutløseren istedet for å stille på kameraet :w00t: Jeg bare holder inne utløseren akkurat den tiden jeg vil. Skal bli morsomt.

Uansett er det alltid mange som ikke klarer å vente til midnatt med å sende opp rakettene (barn skal jo i seng osv.), så man kan trene litt i timene før finalen setter igang. Greit å prøve ut noen forkjellige utsnitt osv. før rakettene suser rundt ørene på en ;)

Håper dere alle sammen får tatt noen skikkelig flotte bilder nyttårsaften, ikke bare fyrverkeri, men det skjer jo myye rart en slik aften :p

Ha et godt nyttår alle sammen.
Mvh: Frode Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar

Bør vel også legge til at man bør bruke laveste Iso kameraet kan levere. Greverud har jo allerede sagt Iso100, men de som kan gå ned til 50 eller 64 bør nok gjøre det. Støy er aldri pent i bilder og lange lukkertider kombinert med høy Iso gir alfor ofte bilder fulle av grøtete støy :(

Med et dslr kan man gå opp et hakk eller to, men om jeg hadde hatt mitt gamle G3 hadde jeg ikke brukt annet enn Iso 50.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode tips her. Har nå ihvertfall et bra utgangspunkt når jeg skal prøve meg frem.

 

Har et lite stativ jeg kan bruke, men finnes vel ikke noe fjernutløser til IXUS 400. Men kan jo bruke selvutløser, slik at jeg unngår å bevege kamera mens det tar bilder.

 

Manuelle innstillinger:

ISO 50 (Evt 100)

Lukkertid: 2 - 6 sek (Evt mer)

Ikke blitz

Fokus: Uendelig

Hvitbalanse? Kan den bare stå på Auto?

Blender? F2.8? Hvordan setter jeg slikt på IXUS 400? Finner ikke noe om det i manualen heller?

Lenke til kommentar
Takker for mange gode tips her. Har nå ihvertfall et bra utgangspunkt når jeg skal prøve meg frem.

 

Har et lite stativ jeg kan bruke, men finnes vel ikke noe fjernutløser til IXUS 400. Men kan jo bruke selvutløser, slik at jeg unngår å bevege kamera mens det tar bilder.

 

Manuelle innstillinger:

ISO 50 (Evt 100)

Lukkertid: 2 - 6 sek (Evt mer)

Ikke blitz

Fokus: Uendelig

Hvitbalanse? Kan den bare stå på Auto?

Blender? F2.8? Hvordan setter jeg slikt på IXUS 400? Finner ikke noe om det i manualen heller?

Hvitbalansen tror jeg du kan sette selv, kan du ikke? Om ikke ser jeg at veldig mange fyrverkeribilder er tatt med hvitbalanse dagslys eller overskyet. Er ikke sikker på hvordan auto vil fungere, da jeg aldri har prøvd det.... Nattmodus er også brukt med hell ser jeg, så det er vel bare å prøve det man makter før batteriene er tomme/minnekortene er fulle.

Skal prøve litt av hvert i morgen, men da vil jo ikke det hjelpe verken meg eller noen andre før neste nyttår :laugh:

 

Om du går inn på Av-mode kan du stille på blenderen. F2.8 er vel bortimot full åpning på Ixus, så jeg ville nok ha blendet ned et par hakk til for å få best mulig bilder. Ved å blende objektivet litt ned vil man også få mer dybde i bildet og fyrverkeri i forskjellige avstander vil bli i fokus.

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar

Jeg ville ha tatt en ny vri:

 

Lavest mulig iso

Stativ (seff)

Blender rundt 6-8 (som sagt)

Sett på bulb mode hvis du er så heldig å det.

Lag en bit sort kartong som du holder forran linsa mens det ikke

skjer noe spes. Hver gang det kommer en fin rakett tar du vekk

kartongbiten fra linsa og eksponerer i et par sekunder. Sånn

kan du da holde på et par minutter. Resultatet vil se ut som om

alle rakette ble skutt opp samtidig.

Lenke til kommentar

DOH! Hvorfor leste jeg ikke denne posten før nyttår....

Jeg prøvde først noen bilder med natt-modus. Og det ble helt "skikkelig" dårlig.

Så noen med sports-modus og det ble meget bedre.

Men likevell fikk jeg meget markante "streker" fra rakettene. (Noe jeg jeg rekner med er på grunn av for liten lukkertid).

Ett spørsmål til Åkken-den-store og forsåvidt til andre: Er det mulig å få slike skarpe bilder med "billigere" digi-kameraer? Og i dersom ikke, hva bør en stille på manuelle instillinger for å få best mulig bilde i slike "rare" lys-kondisjoner.

Har selv ett Kodak DX6340, men har problemer med å få perfekte bilder til enhver tid. (Selvfølgelig er trening det jeg mangler) :)

Lenke til kommentar
:thumbs: [b][color=red]Tusen takk for tipsene!![/color][/b]

Jeg har laget en ny tråd for bilder i nattens mulm og mørke >>[url="http://forum.akam.no/index.php?act=ST&f=28&t=188210"][color=red][b]HER[/b][/color][/url]<< - der jeg lurer på hvordan man tar bilder av annet som er om natten: måne, stjerner, nordlys og andre ting som måtte befinne seg der ute i mørket!!

Kom gjerne dit!!

[color=gray]-Baseyub-[/color] Endret av baseyub
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...