Gå til innhold

Omskolering til Bachelor i informasjonsbehandling - Mulig å få jobb?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg nærmer meg slutten av 30-årene, og har fast jobb og familie. Jeg har alltid vært interessert i IT og teknologi, og har bestemt meg for å omskolere meg. Jeg er nå på mitt siste semester av en bachelor i informasjonsbehandling (nettbasert, NTNU). Jeg tar denne graden på normert tid ved siden av full jobb, med et karaktersnitt litt over B. Jeg har ingen relevant arbeidserfaring. Jeg har en del programmering (Java), databaser, systemering osv som støttefag i en bachelor jeg tok tidligere, men det er så lenge siden at jeg knapt føler at det er verdt noe.

Jeg har begynt å søke på noen jobber (Oslo/Østfold), men ikke fått noe napp enda. Det jeg opplever som litt utfordrende med graden, er at den er veldig bred. Jeg føler rett og slett ikke at jeg kan stå med rak rygg og si at jeg er spesielt god til noe. Profilen på fagene passer kanskje best for noe i retning av product owner eller business analyst (eller tar jeg feil?), men dette er vel typisk stillinger som krever en del arbeidserfaring?

Har jeg tatt en grad som gjør det vanskelig å komme inn på arbeidsmarkedet? Har dere eventuelt tips til type stillinger hvor man kan være aktuell med en slik kompetanse (fagsammensetning i linken ovenfor)? Drømmen er jo å finne en arbeidsgiver hvor jeg kan utvikle meg videre. Mye av grunnen til at jeg søker ny jobb nå, er nettopp att jeg savnet muligheten til faglig utvikling i min nåværende jobb (som ellers er trygg, god og relativt godt betalt). Er jeg for gammel til at det er verdt å satse langsiktig på meg?

Jeg vurderer å ta en mastergrad, men det blir utfordrende med familiesituasjonen. Jeg vurderer også å bruke et års tid på å lære meg litt React og Node.js. Kanskje det hadde åpnet noen dører? Men aller helst vil jeg finne en jobb i ikke alt for fjern fremtid.

Tanker, tips og erfaringer mottas med stor takk.

Endret av oldnewb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 3/12/2020 at 10:33 PM, oldnewb said:

 Er jeg for gammel til at det er verdt å satse langsiktig på meg?

For å ta dette først: absolutt ikke.

Jeg vil anbefale deg å snu problemet litt på hodet. Ikke tenk så mye på hvilke jobber du kan få ut av utdanningen din men mer på hva du har lyst til å jobbe med. Du kan ikke møte opp på jobbintervjuet og være usikker på hva du kan bidra med. Studiet ditt ser ut som et godt grunnlag for mange stillinger innen IT. Ingen forventer at en nyutdannet skal kunne gå rett inn i alle slags stillinger men hvis du vet hva du ønsker å jobbe med så er det lettere å finne en match.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Enig med forrige taler her. Det viktigste er ikke hvilke jobber du kan få med denne graden, men hvilke du ønsker deg. Motivasjon og interesse for fag er vel så viktig som hvilken utdanning du har.

Stillinger som produkteier og analytiker krever i utgangspunktet en del års jobberfaring, men litt avhengig av hva du har jobbet med tidligere så kan det godt hende at du kan spille på den erfaringen du har. For å si det sånn, jeg ville mye heller ansatt en voksen produkteier uten direkte relevant erfaring enn en 25-åring med fem års erfaring som programmerer, og sånn tror jeg det er mange som tenker.

Generelt sett ville jeg prøvd å spille på den kompetansen du besitter istedenfor å bekymre deg for mye for hva du ikke kan. Du har snart en utdanning som er relevant for det meste innen IT, og du har gode karakterer.

Å lære deg litt React og Node.js kan være en vei inn til webutviklingsstillinger, men hvis du ønsker å bli utvikler så er det viktig at du går all-in. Der er det så mye å kunne at det nytter ikke å gjøre noe halvveis. Du må rett og slett være veldig motivert for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...