Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bundet av tariffavtale ved bytte av fagforening


Intox

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg byttet fagforening i desember i fjor fordi jeg forventet å få en ny stilling og det er stor forskjell på lønn i forbindelse med dette opprykket. Denne stillingen fikk jeg som forventet nå nylig (i starten av februar). Byttet av fagforening var da fullført og jeg trodde jeg skulle få til sendt kontrakt med lønnen til det nye forbundet. Det fant personal ut at jeg ikke skulle få fordi de mener jeg er bundet av mitt forrige forbunds avtale til den går ut i mai. Forbundet jeg er i nå mener at jeg skal få den nye lønnen fra deres nye forhandlings dato som er i april. Hvem har rett? 

Lurer også på om det virkelig er lovbundet noe sted at arbeidstaker bindes av tariffavtaler i opptil 2 år av gangen til tross for at de bytter organisering? Gjelder dette fortsatt ved bytte av stilling internt på samme arbeidsplass? 

 

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom dette er en statlig stilling aksepterer ikke staten "tariffshopping" midt i en tariffperiode. Dersom du var medlem av en organisasjon i LO, YS, eller Unio skal du følge denne tariffavtalen frem til 30. april 2020. Prinsippet følger for så vidt også av tjenestetvistloven § 13. 

Hvilken lønn du er berettiget til og fra hvilket tidspunkt vil avhenge av hva slags stilling det er snakk om, hvordan denne er klassifisert i de forskjellige tariffavtalene, og hva som er konkret tatt inn i din arbeidsavtale. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...