Gå til innhold

S-ATA problem


sickb

Anbefalte innlegg

Jeg satt sammen maskin til en kompis her for ikke så lenge siden, og siden S-ATA er kjappere enn P-ATA satt jeg inn en S-ATA disk først som sist.

 

Første problem oppsto da jeg skulle installere windows xp, da var jeg nødt til å ta den gamle P-ATA disken hans å installere xp på først, for å hente ut S-ATA promise driverne fra asus driver cd'n som fulgte med hk.

Når de var hentet ut på en diskett så gikk installasjonen helt greit og maskinen fungerte tilsynelatende ok til det hadde gått noen dager.

Etter noen dager får han opp feilmelding i oppstarten om at det er noe korrupte filer i system32 katalogen, så han måtte enten kjøre rescue eller reinstall xp.

Han kjørte rescue funksjonen på xp platen og alt fungerte fin fint i noen dager til, så ville plutselig ikke windows starte i det hele og det store.

Han fortalte at den har dreve på med scandisk i oppstarten noen ganger selv om han har avsluttet på skikkelig vis.

 

Det første jeg tenker er at hd'n muligens har noe bad sectors akkurat hvor windows installasjonen er. Men syns det er rart at windows ikke finner ut av dette i scandisk sjekkene da.

 

Noen som har vært borti samme problemet? Noen som har forslag til hva annet det kan være?

 

Spesifikasjonene på maskinen er :

 

Asus A7N8X Deluxe

GeForce FX5700 Ultra

512MB PC400

AMD XP2500

WD 160GB S-ATA

Samsung 52x P-ATA CDR

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ned til "Etter noen dager" har det gått bra. Selvom han har rotet bort disketten med "SS-ATA promise driverne fra asus driver"" som fulgte med hk".

 

Etter noen dager er filer blitt ødlagt, og det er ikke SATA sin feil. Dette minner meg om det som skjer når vi forsøker å overklokke.

 

Han fortalte at den har dreve på med scandisk i oppstarten noen ganger selv om han har avsluttet på skikkelig vis. Dette er slikt man får når man bestiller "Reparer feil i filsystem""Søk etter og forsøk reparer skadde sektorer"

under "Egenskaper for Win XP" "Alternativer for diskkontroll".

 

Noen som har vært borti samme problemet? Noen som har forslag til hva annet det kan være? Overklokkingsforsøk. (Eller andre feilinstallasjoner.)Og når det er blitt sånn så er det FORMATER. :thumbup:

 

Edit: Det er kanskje ikke dumt at han har to OS på maskinen en tid, til han blir familiær med overklokkingen og maskinen. Ihvertfall bør du hjelpe han med en oppstartdiskett, og å legge hele WindowsXP-CD inn på en partisjon slik at det går glatt å formatere og ta ny setup. Lykke til :cool:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Ned til "Etter noen dager" har det gått bra. Selvom han har rotet bort disketten med "SS-ATA promise driverne fra asus driver"" som fulgte med hk".

 

Etter noen dager er filer blitt ødlagt, og det er ikke SATA sin feil. Dette minner meg om det som skjer når vi forsøker å overklokke.

 

Han fortalte at den har dreve på med scandisk i oppstarten noen ganger selv om han har avsluttet på skikkelig vis. Dette er slikt man får når man bestiller "Reparer feil i filsystem""Søk etter og forsøk reparer skadde sektorer"

under "Egenskaper for Win XP" "Alternativer for diskkontroll".

Først og fremst må jeg bare skuffe deg med at det faktisk ikke kom noe diskett med hovedkortet, så jeg var nødt til å hente SATA driverne ut fra cd som kom med hovedkortet.

Og han har ikke overklokket maskinen, derimot har han klokket skjermkort en smule, han har ett Gainward GeForce FX 5700 Ultra - 128 MB Golden Sample, og det har han overklokket med programmet som var på cd som kom med skjermkortet. Både i programet og i manualen til skjermkortet sto det så meget som at Golden Sample kortet var laget for å tåle høyere mhz enn nonGS, derfor satt han i programet til den modusen skjermkortet var laget for å kjøre i.

Utover det så er det ikke noe unormal høy temp i kabinett, cpu ligger på fin temp, og maskinen er ellers i fullstendig orginal uklokket stand.

 

Konklusjon : har ingenting med overklokking å gjøre.

 

det er engelsk WindowsXP PRO SP1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...