Gå til innhold

KOMMENTAR: Ikke mist den digitale troverdigheten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

> Heldigvis finnes det teknologi som sørger for at informasjon ikke kan endres og som

> krypterer den slik at den er uforståelig for uvedkommende.

Du trenger IKKE blockchain for å kryptere informasjon ("uforståelig for uvedkommende") før du f.eks. lagrer og deler den i skytjenester.

Blokkkjede KAN være en grei løsning for brukscaset "sikre at ingen tukler med transaksjonskjeden", men jeg vil tro det er minst like greit å løse dette problemet med sjekksummer og kryptering.

Som Spoki0 sier, det er ingen som hindrer deg i å tukle med din egen blokkjede. Og den eneste måten jeg kan hindre min svikefulle skytjeneste-leverandør fra å tukle med blokkjeden min er enten ved at jeg har lokalt lagret en ekstra kopi jeg kan sjekke mot, eller med krypotografisk signering av kjeden. Hvorfor skal kryptografisk signering av en blokkjede være et magisk mye bedre middel enn for eksempel sjekksum + kryptografisk signering? Såfremt dette med "kjede" og "rekkefølge" er utrolig viktig for deg så KAN DET HENDE at blockchain har et fortrinn, men det slettes ikke opplagt. For de fleste tilfeller vil jeg tro blokkjeder kun tilfører forvirring og økt kompleksitet uten at ting blir løst bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...