Gå til innhold

Bør jeg kjøpe en Mac eller to?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva tror dere om hva jeg skal velge av stasjonær eller bærbar?

 

Har sett på en Powerbook med følgende spesifikasjoner:

17-inch TFT Display

1440x900 resolution

1,33GHz PowerPC G4

512K L2 cache

512MB DDR333 SDRAM

80GB Ultra ATA/100

ATI Mobility RADEON

9600 (64MB DDR)

Backlit Keyboard

Gigabit Ethernet

FireWire 400 & 800

AirPort Extreme built-in

Bluetooth built-in

DVI & S-Video out

 

Eller en iMac med 20' skjerm:

20-inch flat panel TFT display

1.25GHz PowerPC G4

256MB DDR333 memory

80GB Ultra ATA drive

NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra

64MB DDR video memory

 

Hva tror dere? Blir det noen merkbar forskjell?

 

OG: Vil det gå greit å vende seg til operativsystemet?

Lenke til kommentar
Hva tror dere om hva jeg skal velge av stasjonær eller bærbar?

 

 

Hva tror dere? Blir det noen merkbar forskjell?

 

OG: Vil det gå greit å vende seg til operativsystemet?

Spørsmålet om du skal velge stasjonær/bærbar er det bare du som kan svare på. Om du skal slepe med deg en iMac til/fra jobb kan det bli litt tungvint i lengden, for å si det sånn. Ytelsesmessig er forskjellen heller liten, forskjellen mellom 1.25GHz/1.33 GHz har så å si ingen ting å si, men jeg ville spandert på meg 512MB minne på iMacen.

 

OS X er litt uvant om du kommer fra windows-verden, men jeg tror de færreste har problemer med å omstille seg. Jeg byttet for et år siden, og har ikke angret et sekund...

Lenke til kommentar

Bærbar. Med de oppgavene tjener du ingenting på å kjøpe en stasjonær, med eventuelt bedre ytelse(?). Det er vel en saftig prisforskjell, dog...

 

PowerBook 17" er trolig den feteste bærbare maskinen noensinne ;-) Kjør på med den du.

 

Fungerer helt perfekt å skrive word/powerpoint-dokumenter på macen, for visning på PC senere.

 

Og OSet er det soleklart enkleste å venne seg til, fra et annet OS, vil jeg påstå, det skulle ikke være noe problem overhodet. Dessuten finnes det tonnevis av onlineressurser for switchere, slik at overgangen blir veldig enkel!

Lenke til kommentar

Har selv 17" powerbook og kan med hånden på hjertet si at det er den feteste mac jeg noensinne har hatt. Til og med mine PC-venner blir bitte litte grann misunnelige.

 

Når det gjelder å koble mac'en til et trådløst PC nettverk kan det være verd å nevne at dersom du bruker WEP-kryptering på ditt WLAN må du legge til et '$'-tegn (dollartegn) før krypteringsnøkkelen i mac-oppsettet for å koble deg til.

 

I forhold til office bør du kikke på OpenOffice før du legger ut 4-5000 for Office X for Mac. OpenOffice leser og skriver Word/Excel/Powerpoint relativt bra (det er vel en del igjen til 100% kompatibilitet på store kompliserte dokument men ...)

OpenOffice lastes ned gratis fra http://porting.openoffice.org/mac/ooo-osx_downloads.html

 

PS hvis du lager mye presentasjoner kan jeg anbefale Keynote fra Apple. Den kan importere/eksportere til/fra powerpoint, og får Powerpoint til å se ut som en levning fra steinalderen ... (les: utroolig bra grafikk og fine muligheter)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

17-tommeren veier kun 3.1 kg med batteri, så det er ikke spesielt tungt til en slik laptop å være. Om du synes 3.1 kg er tungt vet jeg ikke. Det er i samme klasse som laptoper på 14/15 tommer på PC-siden, gitt at disse ikke er laget for å være ultraportable (dvs. workstation-laptops og litt svakere).

Lenke til kommentar

Det går helt greit å "drasse med seg" en 17". Man merker imidlertid at den er litt bredere enn andre laptopp'er. Først og fremst ved at vanlige bærevesker til laptop ofte blir for små. Det finnes imidlertid vesker spesiallaget til 17" og de funker bra!

En av de store fordelene med 17" er at det er helt konge å se DVD på. Kun en tynn svart stripe oppe og nede.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel jeg er en PC bruker, men kan alikevel si at MAC RULEZ :w00t: kjøp den bærbare hvis den skal drasses med... men kjøp stasjonær hvis du har tenkt til å drive med videoredigering osv... K

 

 

Jeg er i allefall missunelig... kjærringa tillater ikke meg å kjøpe meg en MAC.. ikke enda alllfall... venter et par år for å så kjøpe datids G5 ellerno ) kanskje det da er kommit en bærbar g5 :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

litt off-topic, men må bare spørre siden det er en del diskusjon omkring PowerBookene her. Jeg skal kjøpe en 15" i mars, og surfer jo dermed konstant og sikler :wow: ...men det er en ting som jeg har lagt merke til på apple sidene og på eplehuset som jeg ikke har funnet noe info om, og det er skjermen.... Utifra målene til maskinen ville jeg ha sagt at den har en 15" Widescreen ( :scared: ), men det er det jo ingen som sier noe om!! :cry: Noen som vet? :ermm:

 

-Knuttta :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...