Gå til innhold

Anbefalte innlegg

"Trapped in a box" er mitt 4. kabinett i min PC karriere som startet i 97-98. Det vil si vi har hatt PC i huset så lenge jeg kan huske (siden jeg var 6-hvertfall, nå er jeg snart 20).

 

Dette er det andre kabinettet som får smake min vrede. :D

 

Det er et Addtronics ET3890A.

1.gif 2.gif

 

Som dere kan se er det ganske likt leverandøren sine bilder :p

3.gif

CD-brenneren er allerede svart, fra mitt tidligere prosjekt. ;)

 

Mitt forrige kabinett (bilder) syntes jeg tok litt av, og ble litt for voldsomt. Dette kabinettet har jeg planer om at bare skal være stilfullt. :roll:

 

Det skal være stilig å se på, men samtidig ha en effektiv kjøling, det vil si gjennomtenkt luftgjennomstrømning.

 

Jeg tenkte at jeg skulle begynne med å lakkere det svart (doh), jeg må nok lakkere de delene som skal gjennomhulles en gang til, men jeg klarte rett og slett ikke vente med å begynne.

 

Nå er det vinter, og lakkering ute utgår, vi har ikke garage eller stor arbeids bod, som er egnet for slike syssler, men et gjesterom funker det og.

4.gif

På bildet over er jeg akkurat kommet igang med lakkeringen av fronten, det er vel lag 4 som vises.

 

Bildene er ikke av super kvalitet, men et skikkelig kamera er forhåpentligvis snart på vei hjem fra reperasjon ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå ligger kabinetttemperaturen på 42 grader, og CPU på 47.

Det som er noe av problemet angående temperaturmålinger er at underveis kommer jeg til å erstatte CPUen. :roll:

 

Men temperaturer når jeg er ferdig skal bli! :)

 

Angående viftene, jeg skal ha 2x 80x80 (slike), en i topp, og en i siden fremme (tror jeg, mulig jeg revurderer det).

Jeg har 2 120mm Papst vifter liggende, så er mulig jeg tar en 120mm i siden fremme, og en 80mm i front. Det skulle bli noenlunde jevn fordeling av inn og ut strømming av luft.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt, samtidig som jeg har sett litt på strømforsyningen.

6.gif

 

Den viften som suger inn luft, er plassert rett ved CPU, det betyr at den suger inn relativ varm luft. Om jeg snur den, slik at viften peker ut mot ene sidedøren, sager et fint lite hull, og leder kald og god luft fra rommet til PSUen, vil nok temperaturen der synke betraktelig. (her må det måles grader)

 

Her er tekte luftstrømmer

5.gif

Lenke til kommentar
Sant nok, men temperaturen i PSU er mindre viktig. Det er mye bedre at den frakter den varme lufta fra prosessoren ut av kabinettet enn at den selv får kald luft.

Det er helt sant, men siden det er planlagt en vifte i topp, som vil gjøre denne jobben.. ville den og kommet i konflikt med denne.

Lenke til kommentar

Etter mye hyling å skriking (egentlig ikke, var bare å spørre pent) fikk jeg låne far sin bil til jobb i dag, og såklart.. PCen var med! =)

 

På jobben har vi et litt større utvalg av verktøy enn hva far har over fryseboksen (og et bra digitalkamera :p).

 

Det første som skulle gjøres, var å snu PSU, slik at viften som før vendte inn mot CPU, vendte ut mot ene sidedøren.

 

Som man kan se på bildet under, skulle det gå fint:

7.gif

 

Alt av innmat måtte vike plass, og vi (min sjef, og jeg) stod da igjenn med et relativt ribbet kabinett,

8.gif 9.gif

 

Etter en runde med trykkluftluft(!)drevet vinkelkutter, ble resultatet slik:

10.gif 11.gif

 

Så, måtte det lages hull i sidedøren som fanducten kunne plasseres i. Hullborrene ble vurdert, og et med passe diamter ble valgt (83mm, om ikke hukommelsen svikter). Å borre hull med hullbor er nesten for lett, og resultett blir så rundt, at det er nesten litt koseligt.

 

12.gif

 

Fanducten var for lang, og måtte kuttes, for å få dette pinligt rett, ble dreiebenken på det mekaniske verkstedet benyttet :thumbs:

 

13.gif 14.gif

(bildet til høyre over er før den ble kuttet)

 

Resultatet ser du her, så bra som det kan bli?

15.gif 16.gif

 

 

Jeg holder på, samtidig som jeg skriver å lakkere de siste delene av kabinettet svart, selv om ikke alle hull er borret, men det vil bare bli smålakkering som gjenstår etterpå.

 

Pakken fra Microplex ble sendt i går, (mens den fra komplett er enda ikke plukket) så jeg satser på jeg har de i morgen, eller på fredag.

Endret av xqus
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...