Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Videregående på to år, istedenfor tre.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en elev som gikk VG1 elektrofag forrige skoleår, og nå går jeg VG1 studiespes. Jeg vil raskest mulig begynne på handelshøyskolen BI, og derfor ser jeg på dette.

Jeg ligger an til 6 i naturfag, samfunnsfag, engelsk og matematikk. Dette har jeg klart ved å kun lese på egenhånd, lærer ikke noe i timen, fordi jeg ikke liker undervisningsmodellen. 

Dette er planen min for hvordan jeg skal ta privatistfag:

VG1 - 2 TERMIN:

Sosiologi og sosialantropologi

VG2 - 1 TERMIN (privatist)

Kroppsøving

Matematikk 2P

Religion og etikk

Samfunnsøkonomi 1

Markedsføring og ledelse 1

Sosialkunnskap

Økonomistyring

VG2 - 2 TERMIN (privatist)

Norsk, muntlig

Norsk, hovedmål

Norsk, sidemål

Tysk 2, muntlig

Tysk 2, skriftlig

Historie

Økonomi og ledelse

 

Dette er løpet jeg planlegger for å få generell studiekompetanse samtidig som mitt kull. Jeg vette det er tøft å ta så mange privatistfag, men jeg er nokså strukturert og disiplinert (bor på hybel nå). 

 

Vil gjerne ha forslag og tips til hva andre tenker om dette!

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er helt enig at den modellen med å tvinge alle, eller forvente at alle skal være på samme nivå er helt tullete. Jeg selv hater å sitte time etter time og høre på læreren når jeg ikke får noe ut av det. VGS er det skoletrinnet som er fylt opp med mest fyll-stoff så det er kanskje ikke noe rart at folk hopper av.

Er enkelte vgs skoler som har studiespesialisering på 2 år, tror det er en i Oslo i hvert fall.

Men lar seg nok gjøre å ta det på to år ellers så lenge du er over 16 var det vel og har tatt alle eksamene.

Hva tenker du å søke på på BI?

Endret av Celenta
Lenke til kommentar
Celenta skrev (2 timer siden):

Er helt enig at den modellen med å tvinge alle, eller forvente at alle skal være på samme nivå er helt tullete. Jeg selv hater å sitte time etter time og høre på læreren når jeg ikke får noe ut av det. VGS er det skoletrinnet som er fylt opp med mest fyll-stoff så det er kanskje ikke noe rart at folk hopper av.

Er enkelte vgs skoler som har studiespesialisering på 2 år, tror det er en i Oslo i hvert fall.

Men lar seg nok gjøre å ta det på to år ellers så lenge du er over 16 var det vel og har tatt alle eksamene.

Hva tenker du å søke på på BI?

Jeg tenker å søke økonomi og forretningsjus eller økad (ARF), og deretter master i regnskap og revisjon. 

 

Lenke til kommentar
Emancipate skrev (19 minutter siden):

Matematikk 2P, når du skal ta høyere utdanning som omhandler tall? Prøv å få tatt alle matte-fagene på VGS.

Tror man greier seg med P-matte når man har et halvt år med mattefag på BI, før man har "matematikk for økonomer" som gir studiepoeng! :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...