Gå til innhold

Trenger hjelp med å finne riktig arbeidsskjerm


Crayonz

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg vil først bare si litt om situasjonen i håp om at mitt perspektiv blir lettere å sette seg inn i. 

Jeg er midt i mitt 3. år (inkl. forrkurs) for bachelor i Datateknikk (dataingeniør) og jobber nesten helt utelukkende foran skjermen. Jeg har alt for lenge utsatt kjøp av ny skjerm i troen på at det å jobbe på en laptop 8 timer om dagen går helt fint. Vel forsåvidt så går det fint på mange måter, men baksidene begynner å bli mer og mer tydelig. Nå har endelig bestemt meg for å oppgradere, og jeg ønsker å kjøpe en skjerm som vil vare lenge! Den skal brukes primært til programmering og relativt lette grafiske oppgaver. Gaming er ikke en faktor for valg av skjerm. 

Jeg har sånn litt over snittet (kanskje) peil skjermer, men føler ikke det når helt opp og jeg sliter med å vurdere hvor godt et potensielt kjøp er etter å ha funnet en kandidat.

Jeg har klikket meg gjennom Komplett noen ganger, fylt inn filter men selv hvor bra noe ser ut klarer jeg ikke ta avgjørelsen.

det jeg ønsker meg (kom veldig gjerne med objektive innspill) er en skjerm med godt skarp bilde, gode farger og komfortabel for øynene (vet ikke hva som utgjør noe forskjell for øynene). M.t.p. størrelse ønsker jeg å komme så nært som mulig et "2-skjerm-setup" men med kun en skjerm (ultrawide om mulig), Curved er noe jeg kan tenke meg,  27" er minimum størrelse, og vil helst unngå alt under 1440p. Jeg ønsker justerbar fot for å justere etter riktig sittestilling osv. Oppdateringsfrekvens over 60hz er godt nok. Budsjett opp til 7000,-. 

Jeg er klar over at ønskene mine kanskje må modifiseres for å møte budsjettet.

har som sagt lekt litt med filtrene, og sett litt på kombinasjoner men blir ikke klokere: legger ved eksempler som ligger rund budsjettet mitt.

( IPS 2560x1440 ) 

 https://www.komplett.no/product/1133761/datautstyr/skjermer/skjermer/dell-27-skjerm-ultrasharp-u2719d

( IPS 3440x1440 UltraWide ) 

https://www.komplett.no/product/867990/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/asus-34-led-g-sync-rog-swift-pg348q

Blir nok i dyreste laget med ultrawide + IPS . legger ved refferanse av den billigste uansett. gjerne kom med input med tanke på IPS uten ultrawide vs Ultrawide uten IPS. 

( IPS 3840x2160 ) 

https://www.komplett.no/product/951948/datautstyr/skjermer/skjermer/dell-27-led-4k-u2718q

( 3440x1440 Ultrawide ) - > uten IPS

https://www.komplett.no/product/978521/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/samsung-34-led-curved-freesync-lc34h890

https://www.komplett.no/product/1120782/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/msi-optix-34-curved-gamingskjerm-mag341cq

 

Eksemplene er kun eksempler for sammenlikning. Vet som sagt ikke helt hva jeg ser etter, men vil ha den beste opplevelsen man kan få for 7000,- for lange arbeidsdager. NB! viktig å huske at dette er for et setup med bare en skjerm, og akkurat nå med min 17" skjerm er det et mareritt når det kommer til effektivitet og multitasking.

 

speccs på maskinen:

i7 7000HQ

gtx1070

16gb ram

Fant ikke noe spesifikasjonskrav for de forskjellige oppløsningene som konkret var rettet mot "kontorarbeid" (alt jeg fant var krav for gaming). Etter å ha snakket med et par andre som selv eier 4k skjermer så har jeg inntrykket av at mine spesifikasjoner er innenfor kravet.

 

TL;DR
Trenger arbeidsskjerm for programmering og liknende oppgaver. (ikke spill)

godt bilde, gode farger, komfortabel for øynene.

minimum 27", minimum 1440p. 4k? Ultrawide? curved virker også attraktivt. IPS?

1 skjerm setup, ultrawide hadde vært et pluss. (tror jeg) (?)

kom med forslag.

7000,- maks, men kom gjerne med forslag for langt mindre hvis det for eksempel finnes en skjerm til halvparten av prisen men yter dobbelt etc.. du skjønner tegninga :)

 

finnes det noen sweet spot for spesifikasjoner i den prisklassen?

 

Håper noen med forskjellige erfaringer kan dele sine opplevelser, og eventuelt dele kunnskap som kan være nyttig.

forslag med begrunnelser og sammenlikninger hadde vert optimalt.

 

beklager om innlegget ble unødvendig langt og rotete/mangelfult e.l. bare spør hvis det er noe.

Takk på forhånd.

 

 

 

 

Endret av Crayonz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Da har jeg to spørsmål: 

  • Må du ha 100 Hz?
  • Kan VA panel være et alternativ?

Kun Dell-skjermen har 10-bit panel og tar 10-bit input, så jeg regner med at det ikke er et krav. Jeg vet at Asus PG348Q er oppgitt å ha "milliarder av farger", men det stemmer ikke rent teknisk. Det er et 8-bit panel med dithering, som tar kun 8-bit input. Jeg har nettop solgt en sånn skjerm selv, så jeg har sett med egne øyne hvilke innstillinger man får i nvidia kontrollpanelet.

Hvis VA er aktuelt, åpner det seg flere muligheter, og prisene er langt snillere. 
3440x1440 føles som å ha en og en halv 27". Du vil enkelt kunne drive med programmering og ha flere faner/vinduer åpen samtidig som du ser resultatet av det du jobber med.

 

Du kan ta en titt på denne listen; det er egentlig mest opp til hva du ønsker av utseende og hvor mye du er villig til å betale for det, siden du ikke skal drive med spill. Skjermens oppfriskingsfrekvens spiller kanskje ikke så stor rolle heller? Penger å spare! :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...