Gå til innhold

NVE setter ned foten: Ingen vindkraftverk får forlenget frist [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Ved inngangen til dette kvartalet var 6,7 TWh satt i drift og 7,3 TWh under bygging."

Med andre ord blir det bygget 14 TWh mellom 2012 og 2021, delvis finansiert av el-sertifikat ordningen.

Svenskene bygger like mye og vi har fått 28 TWh mer fornybar energi.

Ordningen koster oss forbrukere 5 øre/kWh og gir støtte på 25 øre/kWh til utbygger.

For tiden ligger strømprisen på Nord Pool mellom 40 og 50 øre i Norge.

Det er relativt lav magasinfylling, så en streng vinter vil si strømpriser over 50 øre, men hva hadde prisen vært uten de 28 TWh som skylles el-sertifikatene?

Jeg for min del mener vi strømkunder tjener mer en 5 øre/kWh på el-sertifikat ordningen, men har bare statistikken for årene før ACER å begrunne det med.

Tar vi de 10 siste årene frem til 2018, da ACER sine regler ble gjeldende, er strømprisen i snitt rundt 30 øre/kWh.

Er ikke el-sertifikatene en fantastisk ordning, som bidrar sterkt til lave strømpriser på Nord Pool?

Hvorfor skal denne ordningen bort?

Eneste forklaringen jeg finner er at myndighetene ønsker enda høyere priser i markedet, ved å krympe tilførselen av fornybar energi.

Hvorfor ikke fortsette med el-sertifikatene og ta energien i Norsk Økonomisk Sone i bruk?

Når en hører Freiberg på TV har jeg egentlig gitt opp noen omlegging som monner fra denne regjeringen, der er det olje for alle pengene, og han legger ikke skjul på det heller.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er overskudd på vindkraft i nordeuropa og manglende overføringskapasitet til sydeuropa hvor det største markedet er..

Norsk Krafteksport gjennom Norske kraftkabler butter derfor med eksportmuligheter for norsk kraft grunnet dansk og tysk vindkraft og manglende overføringskapasitet sydover..

Spørsmål til NVE :

Hvor mye " innelåst " vindkraft fra Danmark og Nordtyskland har Norge hatt anledning til å kjøpe i perioden?

Hvor mye er kjøpt til det norske privat forbrukermartkedet for spaing av magasinfylling ?

Hvor mye er kjøpt og brukt til kjøring av pumpekraft for bedring av magasinfyllingen:

Er konkurransetilsynet, Forbrukerrådet og Huseiernes Landsforbund involvert i beslutungsprosessene ?

Hvordan vil nye effekttartiffer påvirke ovenstående forhold for forbrukerne. ?.

Lenke til kommentar
WJXE2X83 skrev (7 timer siden):

Ordningen koster oss forbrukere 5 øre/kWh og gir støtte på 25 øre/kWh til utbygger.

Feil.

Prisen på el sertifikat er no på kring 6 øre/kwt ikkje 25 øre.

Ja, slik er det nok.

Skulle ønske det var mer åpenhet rundt ordningen, noe det var i starten, da beløpet til el-sertifikater var spesifisert på fakturaen.

Opplegget har en historie helt tilbake til 2002, da det ble laget en utredning for denne ordningen, som er et samarbeid med svenskene.

Norge ville ikke i starten og Sverige hadde ordningen alene frem til 2012.

Opplegget var slik at det skulle totalt bygges ut 26 TWh, og utbygger skulle få 25 øre/kWh i en 15 års periode.

Men det var bindinger til strømprisen, da en fryktet for billig strøm dersom for mye energi kom inn i markedet.

Vi strømkunder betalte bare 1 øre/kWh i starten, med en topp på 5 øre/kWh i 2021, for så å falle til 1 øre igjen i 2035.

Dersom utbygger bare får 6 øre/kWh, hvem sitter da med pengene vi betaler inn?

Skal ikke forundre meg om pengene havner i pengekassen til ENOVA, og at noe av pengene havner hos Equinor.

Med andre ord blir ikke pengen brukt i el-sertifikatordningen likevel.

Overrasker meg ikke.

Ved å lage ordningene kompliserte, og innføre hemmelighold,  blir vi lurt trill rundt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...