Gå til innhold

Skolepolitikk: Nye læreplan skaper flere tapere?


lada1

Anbefalte innlegg

Jeg har fått med meg at at den nye læreplanen i grunnskolen skal legge mer vekt på kreativitet og kritisk tenkning i bl.a. språkfagene. Dette mener jeg kan skape flere tapere. Språkfagene bør fokusere på et minimum av tekniske ferdigheter og en bør nøye seg med dette. Jeg ønsker meg en skole der flest mulig kan bruke språk til å kommunisere med og kanskje bruke som verktøy for tenkning. Det bør ikke settes graderte karakter i denne sammenheng. Det har ingen mening. Enten kan kan kommunisere rimelig bra på f.eks. engelsk - eller så kan man det ikke.  Dvs karakteren bør være "bestått" eller "ikke bestått" i tekniske språkferdigheter der greia er å kunne kommunisere og forklare lett forståelige ting - også overfor grupper ("presentasjoner"/foredrag).

En kan gjerne drive med "kritisk tenkning", samarbeid, diktanalyse, literatur-forståelse etc i skolen, men dette bør ikke komme i veien for å få med seg et minimum av tekniske ferdigheter.  Enkelte er altfor umodne til å få noe ut av forsøk på å vanne ut f.eks. engelsk-undervisningen med "kritisk tenkning" og de blir nå helst henvist vil f.eks. youtube og splillaktiviteter på gutterommet for å få med seg litt engelsk på egen hånd - og skolen gir svært lite. 

Enkelte klarer heller ikke å få noe ut av gruppearbeid i ung alder. De får nå lettere en dårligere skole. Sitter du i rullestol så har man fulle rettigheter til tilpasset undervisning. Man setter ikke rullestol-brukere på gåtrening før en skal lære seg f.eks. teknisk engelsk. Tilsvarende tilpasser man også undervisningen for unge med ordblindhet. De blir ikke satt til å terpe på lesing/skriving for å rette på sin dysleksi.  Imidlertid, de som har utfordringer med å samarbeide i grupper blir systematisk satt utenfor undervisningen. Jeg ser for meg en skole-skandale om noen år når en begynner å forstå at enkelte av fastlåste grunner er for umodne for gruppearbeid - eller at de andre i aktuelle grupper er for umodne og ødelegger.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
On 11/21/2019 at 5:16 AM, lada1 said:

Jeg har fått med meg at at den nye læreplanen i grunnskolen skal legge mer vekt på kreativitet og kritisk tenkning i bl.a. språkfagene. Dette mener jeg kan skape flere tapere. Språkfagene bør fokusere på et minimum av tekniske ferdigheter og en bør nøye seg med dette. Jeg ønsker meg en skole der flest mulig kan bruke språk til å kommunisere med og kanskje bruke som verktøy for tenkning. Det bør ikke settes graderte karakter i denne sammenheng. Det har ingen mening. Enten kan kan kommunisere rimelig bra på f.eks. engelsk - eller så kan man det ikke.  Dvs karakteren bør være "bestått" eller "ikke bestått" i tekniske språkferdigheter der greia er å kunne kommunisere og forklare lett forståelige ting - også overfor grupper ("presentasjoner"/foredrag).

En kan gjerne drive med "kritisk tenkning", samarbeid, diktanalyse, literatur-forståelse etc i skolen, men dette bør ikke komme i veien for å få med seg et minimum av tekniske ferdigheter.  Enkelte er altfor umodne til å få noe ut av forsøk på å vanne ut f.eks. engelsk-undervisningen med "kritisk tenkning" og de blir nå helst henvist vil f.eks. youtube og splillaktiviteter på gutterommet for å få med seg litt engelsk på egen hånd - og skolen gir svært lite. 

Enkelte klarer heller ikke å få noe ut av gruppearbeid i ung alder. De får nå lettere en dårligere skole. Sitter du i rullestol så har man fulle rettigheter til tilpasset undervisning. Man setter ikke rullestol-brukere på gåtrening før en skal lære seg f.eks. teknisk engelsk. Tilsvarende tilpasser man også undervisningen for unge med ordblindhet. De blir ikke satt til å terpe på lesing/skriving for å rette på sin dysleksi.  Imidlertid, de som har utfordringer med å samarbeide i grupper blir systematisk satt utenfor undervisningen. Jeg ser for meg en skole-skandale om noen år når en begynner å forstå at enkelte av fastlåste grunner er for umodne for gruppearbeid - eller at de andre i aktuelle grupper er for umodne og ødelegger.

Eg meinar at læreplanen bør balanserast slik at ein både har rom for kreativitet, kritisk tenking og 'teknisk kunnskap'. Graderte karakterer er greit i fag der ein faktisk har moglegheit til å måle 'det tekniske'. Til dømes har eg aldri forstått kvifor gym skal ha gradert karakter. Frå personlige erfaringer har det heller gitt demotivasjon, og reint teknisk sett har vel ikkje læraren tid til å få med alt eleven gjer i timane. Så det opplevast ein skreiv fordeling i måten karakterer blir satt.

Håper at intensjonen med den nye læreplanen er å få til litt meir vide mål formuleringar, slik at læraren kan til ein viss grad vurdere sjølve kva klassa treng å jobbe med. Her er sjølvsagt antakelsen at læraren veit kva klassa treng.

Endret av 9900K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/12/2019 at 10:14 PM, 9900K said:

Eg meinar at læreplanen bør balanserast slik at ein både har rom for kreativitet, kritisk tenking og 'teknisk kunnskap'.

Eg meiner at kreativitet og kritisk tenkning ofte ender opp i ingenting og tull (for kanskje meir enn 50 prosent av elevane). Det står i vegen for å skape minimum teknisk dugleik for svært mange.  Og mange fag treng ikkje graderte karakterar. Det må ellers være høve for å dokumentere kor god ein er i matematikk og til dømes teknisk engelsk - heilt uavhengig av skulen. Skadeleg at skulen skal ha monopol på slikt. No er det slik at dersom ein viser at ein kan gjere skikkelege vanskelege ting i matematikk (tilsvarande vanskelege universitets-eksamener i matematikk) så er det helst berre ein eventuell tulle-karakter frå VGS som tel ved opptak ved NTNU. Dette er å gje skuleverket altfor mykje makt. Og gjer elevar kvalm i timen på VGS - så bør ein lett kunne stenge dei ute - utan at dei mister seinare høver til å vise kva dei kan. No kan ein ikke lett kaste dei ut da dei ellers ikkje har andre høve til å kome inn å arbeidsliv og vidare skulegang. File.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...