Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klage på eksamensklage?


WPX

Anbefalte innlegg

Hei. 

Går på universitetet, hadde eksamen i august, fikk stryk. Klagde på stryken, fikk stryk igjen. 

Jeg ba om begrunnelse for denne siste sensuren. Her får jeg vite at siden klagesensorene vurderte meg til en D, måtte besvarelsen min vurderes ytterligere en gang (universitets- og høyskoleloven § 5-3 (6)). Denne ekstravurderingen skal bestå av opprinnelig sensor, klagesensorer og emneansvarlig (leder for faget). Dette følger av universetets egne retningslinjer, selv om jeg ikke finner dette i nevnte lov. 

Emneansvarlig har skrevet og sendt meg begrunnelsen for klagesensuren. Her sier han at han godkjente min opprinnelige stryk, samt var med i kontrollutvalget da min karakter D måtte ekstravurderes pga. økning på to karakterer fra stryk til D (§ 5-3 (6), hvor det ble avgjort at jeg skulle ha stryk og ikke D. Altså har han hatt siste (avgjørende?) ord i begge vurderingene - både opprinnelig sensur og klagesensur. 

Er dette noe jeg kan klage på? Skal ikke sensur og klagesensur være uavhengige av hverandre? Hadde klagesensorene gitt meg E hadde ingenting skjedd og jeg hadde bestått faget. Fantastisk latterlig ordning at når den ene sensoren sier stryk og to andre sier D, blir ikke sluttresultatet en E, men en stryk fordi emneansvarlig mener jeg har gjort en for dårlig jobb. 

Mulig jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt, men er oppgitt og skuffet over resultatet og måten de har kommet fram til det på, spesielt når jeg får vite at to klagesensorer har vurdert meg til D. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, WPX said:

Denne ekstravurderingen skal bestå av opprinnelig sensor, klagesensorer og emneansvarlig (leder for faget). Dette følger av universetets egne retningslinjer, selv om jeg ikke finner dette i nevnte lov. 

Følgende står i prop. 64 L (2017-2018): "Departementet anbefaler at sensorene fra opprinnelig sensur og ny sensur samarbeider for å komme frem til en omforent karakter, eventuelt også i samarbeid med fagansvarlig. En annen mulighet er at nye fagpersoner vurderer om opprinnelig og ny sensur er i samsvar med sensurkriteriene. Departementet presiserer at det vil være innenfor utdanningsinstitusjonenes egen råderett å bestemme på hvilken måte dette best kan gjennomføres"

6 hours ago, WPX said:

Skal ikke sensur og klagesensur være uavhengige av hverandre?

"Hvis karakteren ved ny sensur avviker med to eller flere karakterer fra opprinnelig sensur, skal utdanningsinstitusjonen foreta ytterligere en vurdering før endelig karakter fastsettes. Ved vurderingen skal all dokumentasjon være tilgjengelig, da dette ikke er en tredje runde med ordinær sensur og bestemmelsen om blind sensur i § 5-3 fjerde ledd derfor ikke kommer til anvendelse"

Det følger av §5-3 (7) at vedtaket ikke kan påklages. Det samme følger av forvaltningslovens §28.

 

Forstår frustrasjonen. Det er også et problem ved juridisk fakultet at det for ofte skiller 2 karakterer ved opprinnelig sensur og klagesensur noe som gir mindre troverdighet til karakterene. På ett vis må man bli enige om karakteren og jeg antar at det er organisert slik at fagansvarlig har det siste ordet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
heheszki skrev (2 timer siden):

Følgende står i prop. 64 L (2017-2018): "Departementet anbefaler at sensorene fra opprinnelig sensur og ny sensur samarbeider for å komme frem til en omforent karakter, eventuelt også i samarbeid med fagansvarlig. En annen mulighet er at nye fagpersoner vurderer om opprinnelig og ny sensur er i samsvar med sensurkriteriene. Departementet presiserer at det vil være innenfor utdanningsinstitusjonenes egen råderett å bestemme på hvilken måte dette best kan gjennomføres"

"Hvis karakteren ved ny sensur avviker med to eller flere karakterer fra opprinnelig sensur, skal utdanningsinstitusjonen foreta ytterligere en vurdering før endelig karakter fastsettes. Ved vurderingen skal all dokumentasjon være tilgjengelig, da dette ikke er en tredje runde med ordinær sensur og bestemmelsen om blind sensur i § 5-3 fjerde ledd derfor ikke kommer til anvendelse"

Det følger av §5-3 (7) at vedtaket ikke kan påklages. Det samme følger av forvaltningslovens §28.

 

Forstår frustrasjonen. Det er også et problem ved juridisk fakultet at det for ofte skiller 2 karakterer ved opprinnelig sensur og klagesensur noe som gir mindre troverdighet til karakterene. På ett vis må man bli enige om karakteren og jeg antar at det er organisert slik at fagansvarlig har det siste ordet. 

:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...