Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

kjemi- bufferløsning


Anbefalte innlegg

hei, kan noen forklare meg om hvordan jeg kan avgjøre om blandingen av stoffene NaOH og NaNO3 løst i vann kan gi en buffer?

jeg har tenkt slik, men det ser ut som det er feil: NO3 er base og vil ta opp H+ fra NaOH. og dermed blir det slik: NaOH +  NaNO3 ---> Na2O + HNO3. vi har buffer fordi: HNO3 + H2O --> H3O+ + NO3 (HNO3 er svak syre og NO3 er basen til den svak base, derfor har vi bufferlønsning)? kan noen hjelpe meg om jeg tenker riktig eller feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for svar! 

 

Hva om vi hadde NaOH +  NaNO2 ---> Na2O + HNO2. er det sånn at dette er ikke buffer, fordi vi har sterke baser, dermed spiller ingen rolle om det dannes svak syre etterpå HNO2. må en av reaktantene være svak base for at vi kan få en bufferløsning? 

 

har en annen spørsmål også: i kjemi 1 lærte vi at "svake syrer har sterke korresponderende baser". men i kjemi 2, i bufferløsninger defineres det slik "Bufferløsning inneholder svak syre og svak korresponderende basen til den svake syre". er det ikke sånn at basen må være sterk, fordi syren er svak?  

Lenke til kommentar
Hjelptilskole skrev (1 time siden):

takk for svar! 

 

Hva om vi hadde NaOH +  NaNO2 ---> Na2O + HNO2. er det sånn at dette er ikke buffer, fordi vi har sterke baser, dermed spiller ingen rolle om det dannes svak syre etterpå HNO2. må en av reaktantene være svak base for at vi kan få en bufferløsning? 

 

har en annen spørsmål også: i kjemi 1 lærte vi at "svake syrer har sterke korresponderende baser". men i kjemi 2, i bufferløsninger defineres det slik "Bufferløsning inneholder svak syre og svak korresponderende basen til den svake syre". er det ikke sånn at basen må være sterk, fordi syren er svak?  

NaOH + NaNO2 danner ikke buffer, men HNO2 + NaNO2 ville gjort...

 

Lenke til kommentar
Hjelptilskole skrev (2 timer siden):

takk for svar! 

 

Hva om vi hadde NaOH +  NaNO2 ---> Na2O + HNO2. er det sånn at dette er ikke buffer, fordi vi har sterke baser, dermed spiller ingen rolle om det dannes svak syre etterpå HNO2. må en av reaktantene være svak base for at vi kan få en bufferløsning? 

 

har en annen spørsmål også: i kjemi 1 lærte vi at "svake syrer har sterke korresponderende baser". men i kjemi 2, i bufferløsninger defineres det slik "Bufferløsning inneholder svak syre og svak korresponderende basen til den svake syre". er det ikke sånn at basen må være sterk, fordi syren er svak?  

Salpetersyrling er en svak syre. Du blander de to metodene for å lage buffer. Enten kan du løse den svake syren OG svake korresponderende basen i vann (det er feks to salter). 
Eller så kan du titrere frem det du mangler. Hvis du feks har HNO2, men ikke korresponderende base, så kan du tilsette riktig mengde lut/NaOH for å få frem NO2-. Dette er veldig basic, så jeg anbefaler deg å se litt på YouTube om buffere. 
når det gjelder om eksempelet ditt er en buffer spørs på konsentrasjon. Så lenge du har svak syre-base-par i riktig konsentrasjon, skal den tåle tilsetning av moderat mengde feks lut uten å endre pH mye. Dette betyr at for å avgjøre om bufferen er sprengt i ditt tilfelle må du vite noe om mengde.
 

det du har lært i kjemi 1 er nok en liten misforståelse. En sterk syre vil ha tilsvarende sterk svak base, og motsatt. Jo svakere syren blir, desto sterkere blir basen. Er syren midt i mellom sterk og svak, så vil basen også være det. Ut fra hva du har skrevet så virker det som om du tror at en må være sterk og en må være svak, det er ikke tilfellet. 
 

vil du vite hvile syrer som er svake og fungerer i buffer bør du se på pka tabell. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...