Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Matematikere med peiling på bil! Eller motsatt?


Stuerent

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger litt regnehjelp her. Jeg leaser en søt liten bil, og fikk nøklene 13. august 2019. Jeg kan kjøre 15 000 i året.

 

Jeg kjører ca. 45 kilometer t/r jobb hver dag, men jobber som lærer, slik at bilen blir stående både i helger samt ferier. Det er spesielt i sommerferien jeg planlegger å gjøre de største kuttene. Jeg er derimot IKKE mattelærer, og kan knapt opp og ned på et tall. Hvis jeg tenker meg noen langturer med denne bilen, hvor mange kilometer kan jeg "bruke opp" før regnestykket ikke lenger går opp med tanke på jobb? Jeg kunne tenke meg et par turer som til sammen burde bli på 2000 km. Noen som har noen tanker?

Flytt det gjerne, dersom dette er feil sted!  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

15.000km - det du kjører til/fra jobb = det du har tilgjengelig utenom jobb

 

Eks: Med 200 arbeidsdager og 45km hver vei blir det 9.000km til/fra jobb. Du har da 6.000km igjen til ikke-jobb.

 

Sånn du tenker?

 

Ja, stemmer! 15 000 - jobb = tilgjengelig. Med andre ord har jeg en haug å gå på?

Lenke til kommentar

600 mil er jo en del. 365 dager i året. Hvis du tenker 1.5 mil per dag, så er du greit innafor. 1,5 x 365 = 547.5.

 

Så la oss si du ikke bruker bilen privat i 10 dager, da har du 15 mil å kjøre og fremdeles er innafor. Hvis du skulle planlegge en ferie, for eksempel.

 

Bruk google maps til å regne ut tur til butikken og andre vante steder, skriv ned hver tur i en bok eller på notisblokk. Finnes en app som heter Rask notisblokk (Fast notepad) som er kjekk til mobil, gratis, lett å bruke.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...