Gå til innhold

Kostnadsføre kaffemaskin


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et ENK og har lyst til å kjøpe meg en kaffemaskin slik jeg kan drikke kaffe når jeg jobber. Jeg driver konsulentvirksomhet.

 

Hva er reglene her?

 

Jeg skjønner at ikke utlegget er direkte relatert til "drift", som en PC, men i alle bedirfter kostnadsfører man vel alle utlegg man har på foretaket? Eller gjelder det kun for AS og ikke for ENK?

Jeg er mva-pliktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal kostnadsføre en kaffemaskin som står på ditt eget kjøkken og som du fritt kan bruke utenom jobb?

 

Ja, spørsmålet er jo om jeg kan gjøre dette? Det er jo det samme med et hjemmekontor - jeg jobber jo hjemmefra. En PC kan jo brukes både privat og i jobben. Jeg tenker jeg kan føre noe av den på privat, noe av den bedrift. 

 

Kjøper en bedrift en moccamaster vil de jo ikke skrive den som en privat utgift?

Endret av Heizann
Lenke til kommentar

For det første: Jeg tror du er nødt til å fordele kostnaden på privat og bedrift ut i fra en skjønnsmessig fordeling av nytte av kaffemaskinen når det er snakk om et ENK.

 

Forøvrig er gratis kaffe "et rimelig velferdistiltak" i følge skatte-abc og normalt skattefritt, men som ENK er du ikke omfattet av skattefritak for rimelige velferdstiltak så vidt jeg kan forstå ref https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/velferdstiltak/V-4.001/

Ordningen med skattefrie velferdstiltak omfatter ikke foretak uten ansatte eller foretak med en eller flere ansatte som til sammen ikke har arbeidstid og lønn som tilsvarer én full stilling i foretaket. I foretak som eies av én person, eventuelt sammen med ektefelle eller samboer, vil det være et krav at foretaket i tillegg har andre ansatte (uten nær familiemessig tilknytning) som til sammen utgjør en hel stilling.

 

Du må derfor skatte av fordelen av gratis kaffe som en naturalytelse, dvs det beskattes tilsvarende som lønn.

Lenke til kommentar

For det første: Jeg tror du er nødt til å fordele kostnaden på privat og bedrift ut i fra en skjønnsmessig fordeling av nytte av kaffemaskinen når det er snakk om et ENK.

 

Forøvrig er gratis kaffe "et rimelig velferdistiltak" i følge skatte-abc og normalt skattefritt, men som ENK er du ikke omfattet av skattefritak for rimelige velferdstiltak så vidt jeg kan forstå ref https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/velferdstiltak/V-4.001/

 

Du må derfor skatte av fordelen av gratis kaffe som en naturalytelse, dvs det beskattes tilsvarende som lønn.

 

Tusen takk for svar!

 

Du mener at kaffemaskinen i seg selv kan kostnadsføres f.eks som 70%bedrift og 30% privat?

 

Det å kjøpe inn faktiske kaffebønner og lignende tenker ikke jeg at jeg gidder å føre inn som egen kostnad. Det var maskinen som et utstyr til bruk i enkeltpersonforetaket jeg var interessert i.

 

Hvis ikke det var dette du mente, hvor kan jeg i så fall lese mer om hvordan man beskatter fordel av naturalytelser (altså maskinen) som du skriver?

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Du mener at kaffemaskinen i seg selv kan kostnadsføres f.eks som 70%bedrift og 30% privat?

 

 

F.eks ja. Men det er skatteetaten du skal overbevise om at fordelingen er fornuftig.

 

Det å kjøpe inn faktiske kaffebønner og lignende tenker ikke jeg at jeg gidder å føre inn som egen kostnad. Det var maskinen som et utstyr til bruk i enkeltpersonforetaket jeg var interessert i.

 

Hvis ikke det var dette du mente, hvor kan jeg i så fall lese mer om hvordan man beskatter fordel av naturalytelser (altså maskinen) som du skriver?

Nå er ikke jeg noen ekspert, men fordelen du skal betale skatt av blir vel både av innkjøpskost + driftskost. Penget her er at jeg tror ikke du sparer noe som helst, men du får ekstraarbeid ifm bokføring.

 

Om naturalytelser er det mye info i skatte-abc https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/naturalytelser-i-arbeidsforhold/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...