Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NAV stoppet AAP i påvente av behandling av uføretrygd


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Bakgrunn:

 

Jeg ble syk for endel år siden. Har etter sykdomsdebut ikke klart å jobbe mer enn 50% og ble bare dårligere helt til jeg ble 100% sykemeldt for noen år tilbake. Var et år sykemeldt, og gikk over på AAP. Har i den tiden blitt bredt utredet og vært i mange tiltak. Både lege og NAV-veileder kom til slutt frem til at det ikke er mer som kan gjøres for å få meg tilbake i arbeid, så jeg måtte søke uføre. På tidspunktet for søknad nærmet jeg meg makstid for hvor lenge jeg kunne få forlenget AAP.

 

 

Saken:

 

NAV har i mitt område en saksbehandlingstid på uføretrygd på 8 måneder. Jeg fikk innvilget AAP i 8-måneders perioden (altså utover maksperioden), frem til behandling av søknaden skulle være fullført. Ble i vedtaket lovet at saken skulle være ferdig behandlet innen fristen, eller få nærmere beskjed dersom fristen ikke ble overholdt.

 

8 måneder senere (3 dager over fristen) har jeg ennå ikke hørt noe, så jeg ringer NAV og spør hva som skjer. Tilbakemeldingen var "oi, det skal jo ikke skje, behandling av denne saken har ikke blitt påbegynt engang. Vi sender en purring for deg". Samtidig spør jeg om hva som skjer med AAP nå, og tilbakemelding er "den stoppes jo, du må søke sosialen nå" der det forøvrig også er endel ventetid her i kommunen.

 

Flere dager senere får både jeg og fastlegen min hver vår forespørsel fra rådgivende lege hos NAV om å sende in hauger av dokumentasjon - hvorav mesteparten av den forespurte dokumentasjonen faktisk ble sendt inn allerede på søknadstidspunktet. Alt sammen ble sendt inn umiddelbart. Det har gått en god stund nå (uker), men har ennå ikke hørt noe, og hver gang jeg ringer og spør om oppdatering får jeg bare samme beskjed om at alt er mottatt hos NAV, men jeg må bare vente, ingen kan si noe som helst om hvor lang tid det vil ta. Vil allikevel rose telefonfolkene hos NAV uføretrygd, alle vært vennlige og tålmodige (med et unntak), dog fullstendig maktesløse.

 

Har snakket med fastlegen og NAV-veilederen min og begge er tydelig oppgitt over hvordan saken bare har blitt liggende.

 

Vil skyte inn at denne posten er ikke ment som en tirade mot NAV. Jeg vet at de er underlagt lover og regler som gjør situasjonen for sånne som meg helt umulig. Når det er sagt, har jeg helt fra starten av gjort alt jeg har kunnet for å samarbeide med NAV på absolutt alle områder. Derfor synes jeg jo det er kjipt at:

 

1) NAV gikk over 8-måneders fristen uten å gi beskjed, jeg måtte purre selv for å få start på saksbehandlingen

2) jeg ikke fikk noen klar forvarsel om at utbetalingene fra NAV ville stoppe helt opp dersom NAV gikk over fristen (annet enn med veldig liten skrift i det siste AAP-vedtaket for over 8 måneder siden)

3) jeg nå står helt på bar bakke uten inntekt på grunn av dette

4) jeg må igjennom en ny papirmølle hos sosialen med uviss behandlingstid

5) jeg må vente enda lenger, denne gangen uten noen dato eller tidsrom å forholde meg til før jeg kan forvente svar på noe som helst

 

 

Jeg lurer derfor på:

 

Er det noen her med NAV-erfaring eller juridisk kunnskap på området som kommer på noe jeg kan gjøre, annet enn å bare vente i det uendelige? Har utforsket alt jeg kan på egenhånd, men nå er jeg så motløs og utslitt at jeg ikke vet hva mer jeg skal gjøre...

 

Setter pris på alle saklige, vennlige råd og tilbakemeldinger jeg kan få!

 

 

PS! Ser at de fleste NAV-tråder ender i en eller annen form for politisk debatt. Hvis det er OK for dere at jeg ber om det, vil jeg gjerne at denne tråden ikke brukes til dette, da jeg er på oppriktig jakt etter konkrete råd. Det politiske aspektet vil ikke være til hjelp for meg eller andre i liknende situasjon her og nå.

 

 

 

tl;dr: Mistet AAP siden NAV ikke har overholdt sin egen frist for behandlingstid av søknad om uføretrygd. Hva gjør jeg?



Anonymous poster hash: 5aa0b...2b3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du nevner at Nav ber om papirer de allerede har mottatt. Hjelper deg ikke nå, men dette tipset kan kanskje hjelpe andre som i ettertid skal sende inn papirer til Nav. 
Jeg tar kopi av alle papirer Nav ber om, og så møter jeg opp på kontoret og får de til å kvittere på kopien at de har mottatt dokumentene fra meg. Er det flere sider, så må alle sider stemples og signeres. 

Endret av Flodec
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du nevner at Nav ber om papirer de allerede har mottatt. Hjelper deg ikke nå, men dette tipset kan kanskje hjelpe andre som i ettertid skal sende inn papirer til Nav. 

Jeg tar kopi av alle papirer Nav ber om, og så møter jeg opp på kontoret og får de til å kvittere på kopien at de har mottatt dokumentene fra meg. Er det flere sider, så må alle sider stemples. 

 

Bra forslag! Selv har jeg tatt kopi av alt, mesteparten ble sendt digitalt i begynnelsen men alle ettersendelser måtte skje på papir (nav.no låser for all elektronisk ettersendelse 14 dager etter søknadsinnsendelse). Telefonfolkene på NAV uføre bekreftet for meg at papirene ble mottatt ved første innsending, og gav uttrykk for at de ikke kunne skjønne hvorfor papirene ble bedt om en gang til annet enn at "rådgivende lege vil vel sikkert gjerne ha enda mere utdypende informasjon, da".

 

Fastlegen min sa at "det virker som om de bare vil hale ut tiden". Vel, det vet han bedre enn jeg, ettersom han har hjulpet mange med helserelaterte NAV-søknader.

 

Etter at jeg og fastlegen sendte inn hver vår dokumentasjon ringte jeg NAV uføre hvorav de igjen bekrefter at alt har kommet fram. Dette er noen uker siden. Som sagt, kunne de ikke fortelle noe om hvor lang tid det vil ta før dette blir sett på. Det er beskjeden jeg får jeg hver gang jeg ringer nå.

 

Anonymous poster hash: 5aa0b...2b3

Lenke til kommentar

Har hørt fra andre at Brukerombudet kan få ting til å skje raskere.

 

Kanskje ta kontakt med advokatvakt i nærmeste kommune, skriv ut det du har skrevet i førstepost her på et ark og les det opp for h*n når du er der. +-15 minutters gratis tid.

 

Hvis de virkelig har rotet vekk papirene dine, så burde jo det føre til konsekvenser.

Lenke til kommentar

Men du har jo blitt påført unødvendig venting og psykisk belastning med denne usikkerheten. Noen konsekvens bør det vel få eller være berettiget til? Papirer kan jo ikke bare forsvinne?? Det er jo helt latterlig. Krev en fullstendig gjennomgang av rutiner og hvorfor dette har skjedd, ikke ut av fordømmelse, men fordi det er viktig for psyken din å få svar. Ut av genuin interesse. Gjør det via advokat eller Brukerombudet. Vær på dem som en klegg helt til du får svar. Se det som din livsoppgave.

Lenke til kommentar

Har hørt fra andre at Brukerombudet kan få ting til å skje raskere.

 

Kanskje ta kontakt med advokatvakt i nærmeste kommune, skriv ut det du har skrevet i førstepost her på et ark og les det opp for h*n når du er der. +-15 minutters gratis tid.

 

Hvis de virkelig har rotet vekk papirene dine, så burde jo det føre til konsekvenser.

 

Takk for tips, kommer til å kontakte brukerombudet dersom det ikke skjer noe innen et par dager.

 

Vet ikke om de har rotet vekk papirene, men synes det var rart at de forespurte tidligere levert dokumentasjon om igjen...

 

Mine papirer er sent til nav. Ser det om jeg logger meg inn.

 Uføretrygd: Til behandling, 22.08.2019

 

Det gjør jeg også - men det er ikke mulig å se noe av det som er mottatt på papir annet enn tittelen på dokumentet, og jeg har opplevd flere ganger at det plutselig dukker opp dokumenter datert flere dager bak i tid (sjekker mitt NAV ofte). Dette gjelder også alle papirer innsendt av fastlege - både elektronisk og papir.

 

Synes forøvrig det er helt bak mål å skulle skrive ut hauger av dokumenter, for så å sende det til NAV SCANNING som scanner det inn i systemet, når de bare kunne fått det elektronisk. Jeg lurer på hva som skjer med alt papiret NAV får etter at de har scannet det, og hvorfor ikke det er mulig å sende inn papirer utover 14 dager etter søknadstidspunkt når de spør om mer dokumentasjon først etter 8 måneder...

 

Men du har jo blitt påført unødvendig venting og psykisk belastning med denne usikkerheten. Noen konsekvens bør det vel få eller være berettiget til? Papirer kan jo ikke bare forsvinne?? Det er jo helt latterlig. Krev en fullstendig gjennomgang av rutiner og hvorfor dette har skjedd, ikke ut av fordømmelse, men fordi det er viktig for psyken din å få svar. Ut av genuin interesse. Gjør det via advokat eller Brukerombudet. Vær på dem som en klegg helt til du får svar. Se det som din livsoppgave.

 

Du er inne på noe der, men jeg er så sliten av dette her nå at jeg ikke har noe overskudd i det hele tatt til å foreta noe som helst utenom å prøve å følge opp saken min så godt jeg kan...

 

Anonymous poster hash: 5aa0b...2b3

Lenke til kommentar

Forstår det veldig godt. Det er derfor det er så viktig å ha noen støttespillere som du føler hjelper deg på veien. Prøv instansene jeg nevnte og spør dem igjen om det finnes andre instanser, helst gratis, som kan hjelpe til i sånne saker. Om enn bare for moralsk støtte og generell veiledning. Å stå i sånt alene, å føle at man jobber mot hele NAV-systemet alene, er uholdbart. Men prøv å snu om hodet litt, prøv å tenk at greit, de kan gjøre feil, jeg skal fremdeles gi dem tid og la dette gå sin gang. Men jeg skal gjøre det -JEG- kan for å få ting til å skje raskere, uten å være uvennlig, og med ressurser jeg har tilgjengelig, om det enn bare er 1 dag i uka.

 

Ikke press deg for hardt. Det er ingen ære i å være et verdig lik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...