Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Prøve luftveisvirus og bakterier. PCR nasopharynx. Anbefaling lege.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen som har tatt prøve fra nasopharynx ved øvre luftveisinfeksjon, f.eks med rhinitt og bronkitt (evt.også andre plager), for å teste for luftveisvirus og bakterier?

 

 

Hvor tok dere den? Har forstått det slik at det er sjeldent tas. Har hatt et par år med veldig stor økning i antall infeksjoner, omtrent en i måneden (luftveisinfeksjoner og halsbetennelser vanligst). Liker egentlig å vite hva jeg har fått, selv om det ikke har umiddelbare behandlingsmessige konsekvenser. Tror det er vanskelig å finne en lege som bryr seg om det dog, de fleste ber deg vente 3-4 uker før de evt.kan ta prøve. Lurer derfor på om noen kan anbefale en lege som var noe mindre restriktiv i forhold til det.

Tviler på at jeg får gjort det hos fastlegen jeg har nå.



Anonymous poster hash: 2e235...0a9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke uvanlig å teste nasopharynx for luftveisbakterier som Chlamydia Pneumoniae, Mycoplasma Pneumoniae og Bordetella ettersom disse kan behandles. Det er dog ikke så vanlig å teste for luftveisvirus fordi disse vanligvis ikke behandles uansett, og det har ikke noe å si om du har Rhino eller Corona 229E.

 

Det er fullstendig bortkastede ressurser for fellesskapet å drive å teste alle som er forkjølet, så jeg er egentlig enig med legen din mtp. å begrense screeningen der det ikke er alvorlig. Tror du bare skal innfinne deg med at legen din vet hva som er fornuftig å teste for, sykehuslaboratoriene har nok med de kritisk syke pasientene som virkelig trenger disse testene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Takk for svar. I utgangspunktet så synes jeg at det er rart at jeg får så mange infeksjoner, så ville kanskje tenke på andre mulige årsaker til sånne plager om jeg ikke får påvist virus, men har jo hatt ganske typiske symptomer. Dessuten så tror jeg at man kan få Tamiflu ved enkelte virus, selv om det kanskje ikke vanligvis gis. Kanskje jeg kan forsøke å bare spørre om å sjekke for bakterier, men etter min erfaring så gjør de bare det om man har CRP over 70-80. Har bare CRP på 10 (sjekket på Furst).



Anonymous poster hash: 2e235...0a9
Lenke til kommentar

Ved symptomer som dette pleier man å teste for streptokokker i halsen, samt at man måler CRP og temperatur. Hvis det tyder på viral infeksjon, så vil det være irrelevant hvilket virus det er. Det vil kun være for akademisk interesse eller for "gøy". Det krever alt for mye ressurser til det.

 

Ja man kan få Tamiflu, men du kommer til å bli frisk ved viral luftveisinfeksjon. Det skal også påstartes tidlig i forløpet for at det skal ha noe effekt, og derfor er det avhengig av tidlig diagnose og svar på PCR.

 

Men igjen, virale luftveisinfeksjoner blir de fleste friske av og skal bare gå sin gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...