Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hub istedenfor ruter til adsl


Anbefalte innlegg

Jeg får meg ADSL om en uke, og jeg har tre maskiner som skal settes i nettverk for dette. Jeg har nå fått en pakke med modem fra telenor og en cd i posten. med modemet fulgte det med en cd, med manual i PDF-format, og på side 19 står det at man kan koble adsl-modemet rett til en hub som igjen er koblet til maskinene. det noe greier om MDI og MDI-X så jeg fant fram til http://support.intel.com/support/express/s...asetx/10120.htm hvor det stod godt forklart hva dette betydde. Selve ruteren i ett nettverk gjør vel egentlig ikke så mye annet enn å gjøre det lettere å stille inn maskinene?

 

Hvis jeg kjøper meg en kryssa kabel til å ha mellom hub og modem og en billig hub til 400,- på komplett, vil dette bli en veldig billig adsl-løsning som virker? Hva er fordelene/ulempene med dette?

 

[ Denne Melding var redigert av: Pion på 2001-10-23 23:03 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-10-23 23:07, Pion skrev:

(posten datt så fort nedover på lista uten at jeg fikk noe svar, så jeg må bare få den litt oppover)


 

En HUB oppererer på LAG 1, en switch på LAG 2 og en router på LAG 3, høyere "LAG" er bedre. Om du kobler modemet til en HUB/switch kan det gi routing problemer om du har flere maskiner på ditt LAN. Det er også en dårlig løsning med tanke på sikkerhet. Du må da ha brannmur på alle maskiner på ditt LAN. Noen routere har innebygget branmur noen ikke. Det er absolutt anbefalt å ha en aller annen form for sikkerhet mellom Internett (WAN) og privat nettverk (LAN)

 

En router lar to ulike nett komunisere effektivt. En router (kan) styre dine IP adresser lokal gjennon DHCP tjenesten. Da fungerer routern som en gateway mot WAN fra ditt LAN.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-23 23:35, pkalle skrev:

Quote:


On 2001-10-23 23:07, Pion skrev:

(posten datt så fort nedover på lista uten at jeg fikk noe svar, så jeg må bare få den litt oppover)


 

 

En løsning med HUB og X-TP kabel skal fungere. En Switch og X-TP kabel fungerer litt bedre, mendet bveste er en WAN router som du kobler modemet til eller en xDSL-router.

 

En HUB oppererer på LAG 1, en switch på LAG 2 og en router på LAG 3, høyere "LAG" er bedre. Om du kobler modemet til en HUB/switch kan det gi routing problemer om du har flere maskiner på ditt LAN. Det er også en dårlig løsning med tanke på sikkerhet. Du må da ha brannmur på alle maskiner på ditt LAN. Noen routere har innebygget branmur noen ikke. Det er absolutt anbefalt å ha en aller annen form for sikkerhet mellom Internett (WAN) og privat nettverk (LAN)

 

En router lar to ulike nett komunisere effektivt. En router (kan) styre dine IP adresser lokal gjennon DHCP tjenesten. Da fungerer routern som en gateway mot WAN fra ditt LAN.

 

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-25 20:06, lampelys skrev:

Med hub må jo en maskin stå å 'hoste internett' hele tiden, må den ikke ?

Upraktisk.

Kjøp heller en router, har selv..


 

Ja, det må være en maskin som holder kontakten med serveren. Det blir nesten som å bruke ICS.

 

Router fungerer som en node som styrer routing av IP pakker og holder lingjen til DSL serveren til Telenor.

 

Rent teknisk er det mulig å tilknytte ADSL modemet fra Telenor direkte til en HUB eller SWITCH, da sikker med den x-TP kabel. Da vil IP søk gå over LAN og Internett ved søk. Lan vil være synlig for eventuelle IP scan mot din IP adresse. Access vil vere nødvendig å forhindre på alle maksiner (brannvegg). Fordelen med en router er at routeren holder orden på trafikk på LAN og WAN. En router med noen sikkerhets konfigurasjon muligheter er en fordel.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt HUB og router i flere situasjoner. Jeg har en anbefaling.

 

Hvis du skal ha mer en en PC så gå for en router!!! Det er utrolig mye enklere. Det blir så fort mye kødd med bare en HUB. Selv om en HUB er fullt mulig.

 

En router sørger for all routing mellom alle PCene og ADSL mens ved en HUB er du avhenging av en PC som må stå på hele tiden og gjøre samme jobben som en router.

 

Uansett bare med en PC er det mye mer stabilt med en router. I flere forskjellige oppsett så har jeg vært med på at ADSL oppringningsprogget har hengt ADSL linja. Måtte flere ganger rebootet ADSL modemet og PC. Men med router henger det aldri, hvertfall VELDIG skjeldent.

 

ROUTER er digg!!!!!! :grin:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg bruker proxy for å gi Internett til 4 PCene på nettverket fordi jeg har en hub og ikke en ruter. Jeg har brukt et par proxy-programmer (AnalogX, CProxy, WinProxy og et annet et) og ingen av dem virker 100%. Av en eller annen grunn er det alltid noen websider som ikke kan bli vist på de PCene som er koblet til med proxy, spesielt på WinProxy som ellers er ganske kraftig. AnalogX Proxy er enkelt og greit og virket vel best, men et par sider virket ikke der heller. CProxy var stort og klumpete og nesten alt virket, men den tok en haug med minne og krasjet iblandt. Jeg har også prøvd WinGate, men det ble bare surr og et h****te å fjerne igjen.. Så proxy er ikke så bra som det høres ut som, og du må jo stille inn proxyIP:port på alle programmer som bruker Internett (på de PCene som er bak proxy-oppkobling).

 

Etter å ha lest litt rundt her på hardware.no har jeg veldig lyst til å kjøpe en ruter og forhåpentlig vis få det mye lettere i framtiden (hehe).. Men jeg kan jo også bruke hub'en som ruter (plugge inn ISDN-ledningen i Uplink-porten) hvis jeg ikke tar feil, men da må jeg jo ha brannmur (ZoneAlarm) på alle PC-er hvis jeg ikke vil dele alt med alle (tror ikke det).

 

For meg blir det enten en ny (og dyr) ruter eller å bruke huben som ruter og innstallere ZA på alle PC-er.

Lenke til kommentar

jaja... nå har jeg kjøpt 5ports switch, og en del ledninger, så nå har jeg kobla adsl modemet til min pc til switchen til alle de andre pc'ene... det funker greit utenom det som blir nevnt over med proxy. Jeg for min del liker AnalogX best, ikke bare fordi den er enklest, men der funker det faktisk i motsetning til visse andre... uansett takk for tipsene dere gav meg.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-28 12:05, Pion skrev:

ok. dere har overtalt meg til IKKE å kjøpe hub/switch i alle fall, men router er jo litt dyrt da. Men hva om jeg monterer to ekstra nettverkskort i en PC, og setter opp proxy på den? fordeler/ulemper?


 

en router bør ikke være dyr. Som du sier kan du sette opp en maskin med to nettverkskort. Hvorfor ikke prøve å sette opp en linux box som en router. Box'en bør ikke være noe bedre enn en 486 heller. Du trenger jo ikke monitor eller no. Du kan kjøre f.eks. ssh til den.

 

Jeg holder på å lage en sånn sak, men du får til og med ferdige linuxdistro'er for akkurat det formålet.

 

http://www.clarkconnect.org/

http://www.zelow.no/floppyfw/

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-29 12:32, Instigator skrev:

Quote:


On 2001-10-28 12:05, Pion skrev:

ok. dere har overtalt meg til IKKE å kjøpe hub/switch i alle fall, men router er jo litt dyrt da. Men hva om jeg monterer to ekstra nettverkskort i en PC, og setter opp proxy på den? fordeler/ulemper?


 

en router bør ikke være dyr. Som du sier kan du sette opp en maskin med to nettverkskort. Hvorfor ikke prøve å sette opp en linux box som en router. Box'en bør ikke være noe bedre enn en 486 heller. Du trenger jo ikke monitor eller no. Du kan kjøre f.eks. ssh til den.

 

Jeg holder på å lage en sånn sak, men du får til og med ferdige linuxdistro'er for akkurat det formålet.

 


 

hmmm. ikke dumt... jeg har en 486 Compaq Presario 520 (jeg vet den er dritt :sad: ), som ikke blir brukt. Den har innebygget skjerm, men ikke noe nettverkskort, jeg må i så fall finne et nettverkskort som passer til denne. Det ser ut som noe eldre enn ATX utenfra, men jeg er ikke sikker... Uansett, jeg har prøvd å installere SuSE Linux på den, og det funka dårlig. Jeg har også blitt fortalt at den ikke vil starte X-Windows/GUI på en 486, og dette er ganske upraktisk for meg som aldri har vært borti noe annet enn Mac/PC.

Lenke til kommentar

Quote:


hmmm. ikke dumt... jeg har en 486 Compaq Presario 520 (jeg vet den er dritt :sad: ), som ikke blir brukt. Den har innebygget skjerm, men ikke noe nettverkskort, jeg må i så fall finne et nettverkskort som passer til denne. Det ser ut som noe eldre enn ATX utenfra, men jeg er ikke sikker... Uansett, jeg har prøvd å installere SuSE Linux på den, og det funka dårlig. Jeg har også blitt fortalt at den ikke vil starte X-Windows/GUI på en 486, og dette er ganske upraktisk for meg som aldri har vært borti noe annet enn Mac/PC.


 

Er nok enig der. Er ganske så ny i Linux selv. Setter nå opp en router på en 166 pentium pro. Men for å være helt ærlig, så har jeg brukt veldig lite tid i x. Linux er en vanesak. Bare du blir vant til det, er det helt greit. Jeg tror neppe du trenger x for å få en "myk" overgang. Eneste som er problemet(?) med Presarioen din er at det blir kanskje vansklig å sette inn to nettverkskort.

Lenke til kommentar

Jeg har nå 4 maskiner kobla i nettverk med bare en switch mot ADSL-Modemet. Dette ser faktisk ut til å funke greit.

 

Noe jeg merker er at når jeg prøver å åpne f.ex. en web-side tar det noen sekunder før sida begynner å laste ned. Når explorer først begynner å laste sida, går det med ADSL hastighet. Kan dette ha noe med at jeg bruker Switch istedet for Router?

 

Har også opplevd et par ganger at nettverket henger seg helt opp , og jeg må kjøre ipconfig /release /renew for å få det opp igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...