Gå til innhold

XMBC/KODI for 2 klienter med "sentral" server


Anbefalte innlegg

Jeg driver å setter opp et mediasenter på jobben nå. Vi har tidligere brukt plex på en pc også plex-appen på 2 samsung qled tver. Dette fungerer ikke så bra da plex er nesten avhengig av internett, noe vi ikke har til tider (Båt med nett via satelitt).

 

Plex fungerer heller ikke med 4k hdr. Verken direct play eller transcoding.

 

Vi har derfor sett på xmbc/kodi. Vi hadde noe lignende før, men de to klientene var seperate. Altså, vi måtte oppdatere biblioteket på hver av de hver gang vi la inn noe nytt. Det jeg ønsker er følgende:

 

To Windows 10 klienter med nok hardware til å spille av 4k hdr @60hz.

En "sentral" styring av begge klientene, sånn at når vi legger inn noe på naset så kan jeg oppdatere begge klientene fra pcen vi har fra før.

Helst en klient som støtter hdmi-sec eller en adapter slik at vi kan bruke fjernkontrollen til tven til å styre xmbc/kodi.

 

Vi har alle aldersgrupper ombord, så nvidia shield blir "for avansert". Det må bli en klientløsning som styres av samme fjernkontroll (lydplankene styres også av kontrollen til tven) sånn at gamlingene også klarer å bruke dette :p

 

Noen som har gjort noe lignede eller har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke et ukjent problem at Plex "må" ha tilgang til internet, men det finnes måter å omgå dette på.

 

Men, for å komme nærmere det du spurte om..

Som klient, er det vel få bokser som er "bedre" enn ShieldTV?

Du sier at en Shield TV blir for avansert, for meg ble det den mest "kone-vennlige" løsningen

(kanskje ikke politisk korrekt, men tar sjansen). Den har full støtte for CEC, og kan normalt sett betjenes fra TV'ns fjernkontroll.

 

En Windows PC som klient krever mer av brukeren, og kan nok være mindre stabil og utsatt for "brukerfeil".

 

Men, hvordan er mediafilene deres organisert / lagret  dag?

En felles lagringsplass, f.eks. en Synology NAS, vil gi deg tilgang til alle felles filer på 1 sted, 

hver Kodi klient kan da enkelt settes opp til å automatisk oppdatere sitt "lokale" bibliotek.

 

Dersom du ønsker å starte filmen på en klient, og se den ferdig på en annen, så er f.eks MySQL løsningen som er veien å gå,

men det medfører litt mer arbeid. Og brukerne bør/må da bruke hver sin personlige profil.

Denne databasen bør ligge på det felles lagringsområdet.

 

Plex er nok lettere å sette opp, og vil kunne støtte flere klienter, f.eks håndholdte enheter, men da trenger man Plex Pass (lisens).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...