Gå til innhold

Macbook pro 13 2019 for informatikk spesifikasjoner?


Anbefalte innlegg

Hei, begynner på datateknologi ved UiB til høsten og ser etter en oppgradering for min gamle macbook air siden den teller sine siste dager. Dermed er macbook pro for øyeblikket det eneste alternativet. Det jeg er usikker på er hvilke spesifikasjoner jeg kommer til å trenge i løpet de 3 første åra på studiet? Usikker om jeg burde bestille en fullspekket macbook pro til 28 000 eller heller gå får en basis modell til 22 ish tusen? Kommer jeg til å få bruk for 16 gb ram, i7 8th gen prosessor? Eller holder det med 8gb ram, i5 prosessor og 512 gb minne? Hadde vært spesielt kjekt å få høre fra andre informatikk studenter hva dere synes og hva dere opplevde som var nødvendig?  

Driver ikke noe spesielt med gaming bare litt lightroom og kanskje til tider photoshop, men ikke noe særlig store prosjekter.   

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som dataingeniørstudent er min mening at du ikke trenger noe bedre enn den gamle macbook airen. Billigste MBP vil være mer enn god nok.

Bruker selv min MBP fra 2015 og den er mer enn rask nok.

Så 8gb ram og i5 prosessor med 512 gb minne (tenker det er fint uansett å litt minne å gå på) holder de 3 første år?

Grunnen til at jeg er litt i tvil, er at jeg opplever folk har veldig ulike meninger om hva som er nødvendig, noen sier at 16 gb ram er lurt for å være sikker for fremtiden og andre mener det unødvendig med så mye i starten. 

Endret av Gabbana89
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Du kunne jo ventet litt - og høre med foredragsholdere og studenter foran deg om hva slags maskinvare som er nødvendig?

 

Universitetet stiller vel med servere hvis dere skal kjøre skikkelig tunge operasjoner? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Mange med Macbook ender opp med å installere Windows for å få utført alt som skal gjøres på Informatikk studier.

 

MacOS støtter ikke semaforer bla. Ikke den store delen av studiet, men der er flere problemer med tilhørende rare løsninger.

 
https://heldercorreia.com/semaphores-in-mac-os-x-fd7a7418e13b

https://macosx.com/threads/semaphores-and-alternatives.49458/
 

Men det finnes velfungerende Windows maskiner til under 5000 som får deg gjennom hele studiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...