Gå til innhold

Renteoppgang og påvirkninger?


Anbefalte innlegg

For oss som ikke er inne på dette med "finans" og renter

 

Hvordan ville Ola nordmann blitt påvirket dersom renta hadde stått stille på 0.5% og det ikke hadde vært noe renteheving fra Norges Bank?

 

 

Altså hva ville vært den reelle forskjellen?

Jeg vet at de skriver at høyere renter vil gi høyere lønn og diverse +++++ for alle nordmenn..

 

Men helt ærlig så ser jeg bare negative konsekvenser på både min familie og egentlig alle i min omgangskrets.

 

Utenom å få høyere lønn i en lønnsforhandling. Eller de som er lavtlønnede i private bedrifter som driver med tariff..Så er det ingen andre som får økt lønn sånn til normalt. ( i min krets )

 

 

Slik jeg ser forstår det..Så er de altså de som har lave lønninger som kommer "nogenlunde" bedre ut av dette ? Men samtidig så øker kostnaden generelt for å leve like mye så de sitter ikke mer noe mer igjen

 

Mens vi andre som feks ikke følger tariff eller har høyere lønn enn tariff og ikke opplever lønnsvekst, vi får bare mindre å mindre.

 

 

Det at folk låner for mye til bolig, fritidsbolig, hytte, båt, kreditt etc etc. Er det disse vi skal prøve å "holde" tilbake, på bekostning av resten av folket?

 

I dont get it :S



Anonymous poster hash: c0060...fdf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man bruker renten sentralt i det økonomiske systemet for å enten kjøle ned eller øke temperaturen i markedet. Ved å ha et rentenivå under inflasjonen vil markedet gå bananas med galopperende priser og svekke valutaen. Ved å ha et for høyt rentenivå vil ikke bedrifter og privatpersoner ha råd til å ta opp lån, og investeringer vil ikke skje. 

 

sånn ca. Det er nok økonomer her som kan forklare dette mye bedre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...