Gå til innhold

Hvor får man tak i GULT smørefett?


Anbefalte innlegg

Denne posten passer egentlig ikke i noen forum, men jeg tror dette er det nærmeste jeg kommer riktig sted. Handler i det minste om hardware.

 

Begynner å bli desperat nå: VHS spilleren min (en utrolig god spiller) begyner å bli litt slitt. Faktisk så slitt at den sliter med å skyve på endel av mekanikken. Etter å ha skrudd fra hverandre alt finner jeg ikke noe annet feil en litt mye friksjon i mekanikken.

 

Siden det er plast tannhjul og elektronikk trenger man en spesiell type smørefett som er GULT!

Den er ikke olje basert, ikke grafitt basert, ikke kobber basert, men basert på et stoff jeg ikke husker hva het. Dette stoffet er også det som gir gulfargen.

 

Nå har jeg ringt til diverse verksteder, og ingen aner hvor man får tak i dette. (Verkstedene reparerer videospillere, men hvis spilleren trenger litt fett kastes de!)

Det nærmeste jeg har vært resultat var verkstedet hos Grundig importøren, hvor de hadde én tube som de hadde fått for lenge siden, men kunne ikke selge denne.

 

Noen forslag til hvor jeg kan få tak i dette?

 

-pg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm kanskje du kan spørre på en sjappe som fikser videospillere ogslikt, eller så kan du jo kontakte produsenten av videospilleren :)

 

Mvh Tomzern :D

Sikkelig god ide !!!

 

Som sagt:

[.Quote meg selv:]

Nå har jeg ringt til diverse verksteder, og ingen aner hvor man får tak i dette. (Verkstedene reparerer videospillere, men hvis spilleren trenger litt fett kastes de!)

Det nærmeste jeg har vært resultat var verkstedet hos Grundig importøren, hvor de hadde én tube som de hadde fått for lenge siden, men kunne ikke selge denne.

[./Qoute]

 

Kan være vaselin er det best, ja. I det minste lett å få tak i.

Lenke til kommentar

Det er Silikon fett som brukes. Fåes på små tuber og må ikke forveksles pakningsilikon eller byggsilikon. Eller silikonolje som fåes på spraybokser hos elektrikeren. Må ikke forveksles med elektrorens.

Silikonolje påføres ved å spraye litt på en pinne og /eller på et fat og få dropen fra pinnen til å legge seg på stedet som skal smørres.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Takker.

Skal ringe Sandell / Nedis på mandag.

 

Nå har jeg laget meg et nytt problem også: Mens jeg drev å samlet sammen gammelt gult fett for å se om det var mulig å tyne det langt nok, brakk sensoren som merker at man setter inn en kasett, så intrekkeren går helt amokk om man setter i kontakta.

Burde la seg fikse med lett sytråd-fiberforsterket-super-lim.

 

-pg

"Hva skulle man gjort om man sluttet å lage problemer for seg selv?"

Lenke til kommentar

Hvis det er plastikk tannhjul, så kan du jo bruke det man bruker for å smøre rc biler og sånn. Bare gå til den lokale hobbysjappa og spør. Tror det er silikonbasert fett. Bor du i Oslo kan du gå til smallsize på grønland, hobbyland på briskeby eller norwegian modellers på sagene tror jeg. Lykke til

 

- J

Lenke til kommentar

Jeg har jo fått en ekstra vhs spiller, men den suger. Det er bare en vanlig 6 hoders sak. Det er enorm forskjell i bilde og lydkvalitet på de mest solgte 6 hoders spillerene og de som i sin tid kostet 3-4000 ekstra. Var hjemmom en tur i går, og ****** så dårlig (spesielt lyd) det var på den spilleren.

 

DVD spiller er ikke noe alternativ. Jeg bruker spilleren for det meste til å ta opp mens jeg ikke er hjemme. Har vurdert forskjellige former for digitale opptagere, men jeg ville trengt så mye mer minne enn det de kommer med, så det blir for dyrt. (CDRW krever at man bytter plater for ofte.)

 

Hva er hvitt fett bygget opp av?

Fargen spiller ingen rolle, men det som gir gulfargen er et kjemisk stoff som fett til videospillere skal inneholde. Husker ikke hva det het, og aner ikke hvorfor det skal være der.

 

Har snakka med Norw.modellers. De hadde ikke fett med dette gule stoffet, men de har jo et alternativ til vaselin dersom Sandell / Nedis ikke har det jeg er på jakt etter.

 

Takker for alle forslagene.

Lenke til kommentar

Egentlig.. det som hadde vært litt kjekt var å ha en hd opptager hvor man kan velge komprimeringskvalitet ettersom hvilken type program det er, og filene er tilgjengelige via server. Da kunne jeg sett programmer som er tatt opp hjemme på en hvilken som helst pc med bredbånd! (Tilbringer mer tid forran pc'r med bredbånd enn hjemme.)

 

(skal man ha dvdrw må man ha med innebygget skifter som automatisk skifter til ny plate når første er full, uten brudd i opptaket. Evt flere opptagere som er synkronisert)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...