Gå til innhold

Installere Hyper-V på lokal server?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Holder på å migrere vår jobbserver (Windows Server 2012) til Azure. Må konvertere filen vhdx-fil til vhd før migrering, men når jeg skal gjøre dette i Power Shell, så får jeg feilmelding:

Powershell Resize-VHD is not recognized as the name of a cmdlet

Ut i fra denne tråden, så må installere Hyper-V for å kunne konvertere(?). Er det en risiko å installere det på vår lokale server eller har det ingen påvirning? Bare et ekstra verktøy? 

 

Takk på forhånd. 

Endret av jappadu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Hei,

 

Holder på å migrere vår jobbserver (Windows Server 2012) til Azure. Må konvertere filen vhdx-fil til vhd før migrering, men når jeg skal gjøre dette i Power Shell, så får jeg feilmelding:

Powershell Resize-VHD is not recognized as the name of a cmdlet

Ut i fra denne tråden, så må installere Hyper-V for å kunne konvertere(?). Er det en risiko å installere det på vår lokale server eller har det ingen påvirning? Bare et ekstra verktøy? 

 

Takk på forhånd. 

 

Det er ikke noe du installerer, bare noe du aktiverer.

Har du fast IP på netkortet, så sette denne til å motta dynamisk ip fra DHCP og reserver ip-adressen til nettverkkortet i DHCP. før du aktiverer dette.

 

5e86e94032db30734ddeb2016ba8bfd8.png

Lenke til kommentar

Takk for svar. Ja, har en fast IP. Det er en server som våre kunder bruker i forbindelse med en app. Jeg skal kun konvertere VHDX til VHD i forbindelse med migrasjon til Azure. Ikke opprette virtuell server på den serveren. 

 

Og aktivere den tjenesten vil ikke gjøre noe med innstillinger på serveren? Er så redd for å påvirke våre kunder med nye innstillinger

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Takk for svar. Ja, har en fast IP. Det er en server som våre kunder bruker i forbindelse med en app. Jeg skal kun konvertere VHDX til VHD i forbindelse med migrasjon til Azure. Ikke opprette virtuell server på den serveren. 

 

Og aktivere den tjenesten vil ikke gjøre noe med innstillinger på serveren? Er så redd for å påvirke våre kunder med nye innstillinger

Nei skal ikke skje noe annet med serveren. Men eneste er det med IP'en.

Når du har restartet serveren, kan du sette IP'en tilbake til statisk IP.

 

Du kan bruke en vanlig windows 10 maskin med hyper-v aktivert om det bare er for å konvertere den filen. Kan hende det bare er på en pro versjonen, men det er jo en rask oppgave å legge inn pro på en maskin uten å måtte aktivere..

Lenke til kommentar

Skjønner. Man må gjøre noen endringer (i følge Microsoft) med VHD-filen før man  overfører til Azure. Om jeg har forstått det riktig, så må jeg kjøre den virtuelle maskin-filen via Hyper-V og legge til noen innstillinger (Power Shell). Er det riktig?

 

Et annet spørsmål. Går det fint å kopiere VHD-filen og legge til en annen server og bruke Hyper-V? Prøvde å overføre med Google Drive, men filen ble tydeligvis korrupt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...