Gå til innhold

Telenor VDSL, bridge-mode og ip lease time


Anbefalte innlegg

Vel.

 

Da skulle jeg sette opp et slikt Asus Lyra sett hos min bestemor.

Etter at Lyra tilsynelatende fungerte (uten nett) så prøvde jeg konfigurere telenors ZyXEL P8702N til bridge, måtte gjøres via telenor's web-interface.

Etter dette var det umulig å få noen IP ut av boksen, og brukerstøtten kunne ikke hjelpe (henviste til telenoreksperten, kr 21,- per min)

Så jeg resatt multimodemet ihht instruksjoner på Telenor sin side. Det er nå tilsynelatende ute av telenorsystemet og man kan nå det på IP, 10.0.0.138. Etter litt dilling fant jeg ut at jeg måtte konfigurere VDSL til å bruke PPPOE med brukernavn og passord, done, og det fungerer, kobler jeg en laptop til så får jeg ekstern IP og internett, kobler jeg så kabelen i Lyra WAN får den ikke noen IP.

Antakelig er dette pga at telenor kun gir ut en IP per abbo og laptopen allerede har stjelt den addressen.

Så nå står Lyra alene koblet i multimodemet og jeg håper den får en lease i løpet av natta.

 

Men hvor lenge beholdes leasen i telenor-systemet? Hvis noen vet hadde det vært sabla nyttig. For jeg vil helst ikke måtte ringe Telenoreksperten til 21,- per min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så godt å forstå hva du faktist har gjort her. Det begynner å bli noen år siden jeg hadde VDSL fra Telenor, og da bridget jeg også zyxelen, og fikk offentlig IP via DHCP.  Jeg vil tro at det fremdeles er slik. Uansett, du har jo fått en IP via DHCP på laptopen din, så du kan se leasetiden med

ipconfig /all

i cmd.

 

 

Uansett, jeg er mer interessert i hvordan du har konfigurert Lyraen din

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...