Gå til innhold

mer div-x på en dvd+r plate...

yeahyeah

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurte på følgende

Jeg har en hardisk full av div-x filmer og lignende, og holder på med å brenne alt ut på dvd+r plater med dvd+rw brenneren min.

Jeg bruker nero, og får plass til ca. 4,3 GB med div-x film på hver disk. På dvd?en står det imidlertid at det er plass til 4,7 GB?

Jeg lurte på om det finnes en måte å få plass til mer film på hver plate. Grunnen til at jeg spør er at jeg har lest at man kan få plass til opp til 800 MB med film på cd plater, hvis man skrur av ?error korrection?en? eller noe?

Spørsmålet er altså: kan man få plass til mer en 4,3 GB (med div-x, x-vid osv.) på en 4,7 GB plate???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten å vite dette 100 % sikkert så kan jeg si at det høres lite trolig ut. Dessuten, selv om det skulle finnes en måte å stappe mer inn på en dvd+r så bør du fortsatt unngå å gjøre det. Grunnen er at dvd mediers kvalitet blir dårligere å dårligere jo lenger ut på platen du kommer. De aller siste MB'ene er ofte korrupte på billige plater.

Skrevet

og en ting til forresten

jeg har en nec1100 brenner...

den var for en god stund siden snakk om at det kunne gå ann å brenne dvd-r på den, og ikke bare dvd+r.

gikk dette ann?

Skrevet

Har ikke dette med hvor mye plass på platen det er med hvordan man regner plassen?

80 gig hd er på virkelige 74,4 gig. altså blir en plate som det står 4,7 gig på i virkeligheten 4,3 gig.

For%-tap i gigs: ((1000*1000*1000)/(1024*1024*1024))

((1000*1000*1000)/(1024*1024*1024))*4,7=4,38

Skrevet
og en ting til forresten

jeg har en nec1100 brenner...

den var for en god stund siden snakk om at det kunne gå ann å brenne dvd-r på den, og ikke bare dvd+r.

gikk dette ann?

Nei, dessverre så går det ikke med DVD-R i ND1100A. :thumbdown: Pointet var at noen trodde at ND1100A og ND1300 var helt like bortsett fra firmware. Noen prøvde derfor å flashe ND1100A'en sin, og endet opp med ødelagt brenner... Har samma brenner'n selv, og skulle gjerne brent DVD-R siden platene ofte er billigere :mad.

Skrevet
Grunnen er at dvd mediers kvalitet blir dårligere å dårligere jo lenger ut på platen du kommer. De aller siste MB'ene er ofte korrupte på billige plater.

Nåh, det må du forklar meg litt bedre, hvorfor skal data'en være dårligere på slutten av platen?

Skrevet
Har ikke dette med hvor mye plass på platen det er med hvordan man regner plassen?

80 gig hd er på virkelige 74,4 gig. altså blir en plate som det står 4,7 gig på i virkeligheten 4,3 gig.

For%-tap i gigs: ((1000*1000*1000)/(1024*1024*1024))

((1000*1000*1000)/(1024*1024*1024))*4,7=4,38

:yes:

Skrevet
Grunnen er at dvd mediers kvalitet blir dårligere å dårligere jo lenger ut på platen du kommer. De aller siste MB'ene er ofte korrupte på billige plater.

Nåh, det må du forklar meg litt bedre, hvorfor skal data'en være dårligere på slutten av platen?

Det du nevner har jeg både merket selv i praksis, da jeg brente en film med SmartBuy DVD+R plater var filmen nesten perfekt til å spille av filmen helt i starten. Da jeg kom lenger ut i filmen ble kvaliteten så dårlig at DVD-spilleren min nærmest nektet å spille den av.

Selve svaret på hvorfor det er sånn vet jeg ikke, men jeg bekrefte at det er slik i denne tråden på forumet til www.dvdrhelp.com. Les det andre spørsmålet i faq'en hans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...