Gå til innhold

Programvaresystemer eller Algoritmer og datamaskiner? Valg av hovedretning


uav

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg går andreåret Datateknologi på NTNU og i morgen er siste frist for å velge hovedretningen for de tre kommende årene. Aller helst skulle jeg gått Kunstig intelligens men der tviler jeg helt ærlig på at jeg kommer inn grunnet opptakskrav. Så da står det mellom Programvaresystemer og Algoritmer og datamaskiner.

 

Programvaresystemer høres jo veldig jobbrelevant ut, men samtidig så virker det som ting man gjerne lærer uansett når kommer ut i arbeidlivet. Virker også litt kjedelig mtp. at det er mye prosess og metodikk og ikke så mye håndfast. Så da tenker jeg kanskje det er bedre å ta noe litt mer teknisk, som man kanskje har litt vanskeligere for å sette seg ned og lære når man har kommet ut i arbeidslivet. Samtidig så tenker jeg at algdat kanskje er litt vel lite jobbrelevant, og at jeg kanskje går gjennom alt det ekstra slitet for liten nytte om jeg skulle velge det? Algoritmer og datamaskiner er jo ikke så relevant i IT-bransjen meg bekjent, hvor det for det meste går i Java, Python, React og alt det der? Nei, jeg vet ikke.

 

Jeg tenker jo kanskje at visuell databehandling hadde vært litt kult (se nedenfor), men igjen, jeg tenker kanskje det blir litt vel lavnivå? Ikke er jeg sånn spesielt lidenskapelig for algoritmer og sånt heller, så hvis jeg skal velge algoritmer og datamaskiner må jeg vite at jeg kommer til å få nytte av det i fremtiden. Programvareutviklere finnes det vel kanskje mange nok av, så jeg burde vel ta algoritmer og datamaskiner eller noe sånt hvis jeg ønsker å skille meg ut i mengden? Høres kanskje rart ut å tenke slik, men ingen av retningene høres egentlig særlig interessante ut, så da må jeg liksom tenke på hva som kommer til å tjene meg på lang sikt. Ikke vet jeg om jeg kommer til å gidde å jobbe så lenge innenfor IT i fremtiden heller. Jeg har alltid vært interessert i teknologi men nå føler jeg meg egentlig ganske lei av hele greia.

 

Men uansett, under har jeg listet opp fagene som skiller de ulike hovedretningene:

 

Algoritmer og datamaskiner:

TDT4258 Maskinnær programmering

TDT4205 Kompilatorteknikk

 

Programvaresystemer:

TDT4175 Informasjonssystemer

TDT4240 Programvarearkitektur

 

3. året velger man en spesialisering (markert i kursiv) for de to siste årene. Her har man disse fagene som skiller dem:

 

Algoritmer og datamaskiner:

Algoritmer og HPC:

TDT4200 Parallelle beregninger

TDT4125 Algoritmekonstruksjon

 

Datamaskiner og systemprogramvare:

TDT4255 Datamaskinkonstruksjon

TDT4260 Datamaskinarkitektur

 

Visuell bildebehandling:

TDT4195 Grunnleggende visuell databehandling

TDT4230 Grafikk og visualisering

 

På Algoritmer og datamaskiner kan man i tillegg på 4. året velge TDT4295 Datamaskinprosjekt istedenfor TDT4290 Kundestyrt prosjekt (som er obligatorisk for alle de andre hovedretningene)

 

Programvaresystemer:

Digital virksomhetsutvkling:

TDT4252 Virksomhets-arkitektur og -innovasjon

TDT4257 Digital tjenesteinnovasjon

 

Interaksjonsdesign og spillteknologi:

IT3402 Design av grafiske brukergrensesnitt

TDT4245 Samhandlingsteknologi og sosiale medier

 

Programvareutvikling:

TDT4250 Avansert programvaredesign

TDT4242 Avansert programvareutvikling

 

Hele studiets oppbygning kan sees her.

 

Så hva tenker dere?

Endret av uav
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke dette valget har så store karrieremessige implikasjoner som du selv tror. Tipper du stort sett ender opp i de samme jobbene uavhengig av hvilken retning du tar. Med det ville jeg heller satt fokuset over på hvilke fag du er mest interessert i. Eventuelt hvilke fag du tror at du hadde mestret best (i forhold til medstudenter).

 

Jeg er student selv, så du får ta det med en klype salt. Men om det er noen fra arbeidslivet som på liv og død angrer på at de ikke tok noen gitte emner på universitet så håper jeg de roper ut :wee:

Endret av XL40AXBZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går også andreåret data, og valgte kunstig intelligens på første (regner med å komme inn). Men jeg har et inntrykk av at de fleste får jobb etter studiet uansett retning, så jeg valgte bare det som virket mest interessant. Husk også at selv om du ikke kommer inn på kunstig intelligens kan du fortsatt ta en del av fagene som valgfag / ekstrafag. Selv planlegger jeg å ta en del av algoritmefagene og noen mattefag.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er ferdig med tredje året data (etter siste eksamen i morgen), og valgte algoritmer og datamaskiner. Jeg angrer ikke på det, men jeg har tatt en bachelor i matematiske fag, så liker blandingen av data og matte veldig godt. Maskinnær var nice, for da lagde vi et spill på en efm32GG. Det ble mye fokus på optimalisering og mye lesing i dokumentasjon. Mye assembly i de første øvingene, og vi skrev også en driver til "game-pad"-en i C. Øvingene ble gjort i grupper og talte 50% av karakter, og eksamen var kun flervalg, så gikk egentlig greit.
Kompilatorteknikk er ganske krevende, men mest når det gjelder å bruke mye tid på det. Hvis man gjør det skal det være greit å forstå. Mye matte type mengdeteori (ikke analyse-matte heldigvis, for min favoritt er algebra-delen av matte XD). Har eksamen i morgen faktisk, og prokastinerer litt atm, som du ser. XP
Prøvde meg på grunnleggende visuell databehandling for en stund siden. Da ga jeg opp på å ta eksamen for var veldig mange algoritmer som måtte pugges (nå tok jeg nok dette faget litt for tidlig, skal det sies). Veldig matematisk rettet. OpenGL ble brukt i grafikk-delen (lagde en minecraft-inspirert mann som gikk rundt på et sjakkbrett), og Matlab i image processing-delen (mye filtrering og transformering og gjennkjenning av former osv. Se opp for matriser everywherere :p ) Velger heller nå algoritmer og HPC :p Fortsatt super-usikker på om jeg skal velge datamaskinprosjekt eller kundestyrt. xD
Hatt noen venner som hadde progark nå. Virker som om den nye foreleseren var litt nedrykk siden forrige, men at det fortsatt var greit. Kan ikke si så mye om programvaresystemer selv, egentlig.
Håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...