Gå til innhold

PIII 650mhz klokking


Gulliksen

Anbefalte innlegg

Har lest en god del gamle tester ang klokking av pIII 650mhz prosessoren sammen med et abit be6-II som jeg har.

Og de fikk klokkket den ganske høyt.

Her er mine spec:

 

CPU: 650 @ 768 (system bus: 118,12 - MP: 6,5 )

Og ligger akkuratt nå på 30-33 grader på cpu og 26 grader på hovedkortet.

 

Minnet er vel kanskje flaskehalsen her har til sammen 384mb Sd-ram

1 stk SpecTek 128 PC100 SDRAM

1 stk Twinmos 256 PC133 SDRAM

 

Noen som vet hvor mye jeg i realiteten kan klare å komme opp i ?

 

Ja vet dette er et gammelt oppsett men håper noen gidder å svare :)

Dette er bare for moro skyld siden jeg snart kjøper ny pc..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med SoftFSB bør du komme ganske høyt, men om du får bootet med mer enn 768MHz er jeg ikke så sikker på.

 

Jeg hadde et Aopen AX6BC med en 650E (kortet støttet offisiellt ikke prosessoren) som bootet på 768 MHz, med SoftFSB kjørte jeg stabilt på 866 MHz, det fungerte til en viss grad også på 900 MHz, men da var den litt ustabil.

Lenke til kommentar

Jeg hadde selv en Pentium III 650 på et Abit BX6 2.0 (som heller ikke støttet min prosessor). Den fikk jeg opp i 1008MHz med en Alpha CPU-kjøler, riktignok med 512MB PC133 RAM (Mosel RAM tror jeg det het). Da var den dønn stabil, og slo det meste som var!

 

Hvis du ikke vil fjerne den gamle RAMbrikken (PC100) så sjekk hvor langt du kan overklokke med den i systemet, så sjekker du hvor langt du kommer uten.. Kommer du mye høyere kan det hende det utligner ytelsestapet for den 128MB brikken du "mister"

 

Uansett, bare prøv deg frem! Det skal mye til før du svir av CPU'en din, mest sannsynlig vil minnebrikkene dine stoppe deg lenge før det blir aktuelt!

 

Lykke til, og god overklokking! :)

Lenke til kommentar

øk FSB med en og en MHz om gangen, og når du får problemer kan du øke CPU voltage ørlittegranne!

 

For å teste om systemet er stabilt finnes det en rekke programmer, men en god pekepinn får du av 3DMark, kjør testen et par ganger, og går det feilfritt så bør du ikke få noen problemer ellers heller!

 

SiSoft Sandra kan gi en pekepinn på hvor godt systemet ditt yter i forhold til "dagens" systemer!

 

sjekk www.google.com du!

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk ikke sikker..

Dette var en pc pappa ordnet for meg for noen år siden. Det var min onkel som satt den sammen og det var et råskinn når den var ny, så det er godt mulig at det er en bra vifte som sitter på..

Skal se på det i morgen..

 

Klarte 1641 i 3DMarks 01 SE

Hørtes veldig lite ut men, skal kanskje ikke forvente mer?

Endret av Gulliksen
Lenke til kommentar

P3 650mhz er en meget overklokkingsvennelig cpu. Jeg kjørte min på 866mhz (133fsb) med kun passiv kjøling. (kun kjøleribbe). 975mhz (150fsb) gikk også greit med god kjøling. Men du må ha et hovedkort som har PCI/AGP divider på henholdsvis 4 og 2 for å komme så høyt. Og PC100 rammen kan du bare røske ut med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...