Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pris for Bil


Anbefalte innlegg

Hei, hvor mye er det innafor å bruke på bil mtp inntekt? Jeg har foreldre som har lite gjeld og en samlet årslønn på ca 2,1 millioner kroner. Vi skal ha ny bil og de er ikke noen entusiaster men syntes Volvo XC90 var et bra alternativ. Er det innafor mtp inntekt? Bilen skal leases i 3 år. Selv så føler jeg at de bruker mye penger allerede så får en smule dårlig samvittighet for å «pushe» på for denne bilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker at en årsinntekt kan lett gjenspeile hva man har råd til å bruke på en bil... Tjener man 2,1 millioner i året så kan man ha en bil som koster nærmere 2,1 millioner..

 

Men igjen så er det jo litt slik at jo mer penger man har, jo bedre råd har man til lån.. Så om man har så grei inntekt som 2,1 millioner i året vil det i utgangspunktet ikke være noe som hels hindring i å kjøpe den bilen man skulle ønske...

 

Leasing av bil derimot synes jeg er nærmest svindel... Betale leie og vedlikehold av en bil som man ikke eier er egentlig litt tragisk.. Og om man har 2.1 millioner i årslønn synes jeg det er idiotisk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leasing av bil derimot synes jeg er nærmest svindel... Betale leie og vedlikehold av en bil som man ikke eier er egentlig litt tragisk.. Og om man har 2.1 millioner i årslønn synes jeg det er idiotisk...

Leasing av bil er for mange et godt alternativ, og er for mange eneste måte å få tilgang til ny(ere) bil.. Man får en forutsigbar kostnad for bilen i de årene man skal ha den, da det er forhandleren som tar risikoen for bilens verdi etter x år. Det man betaler for leasingen er bilens kjøpesum minus bilens avtalte gjenkjøpsverdi, samt en kapitalkostnad. Dette betales ned med et månedlig beløp, og ev. et "innskudd" når man tar ut bilen. Ofte er renten på leasing lavere enn man får på lån, så også de finansielle kostnadene kan bli lavere med leasing enn ved å ta opp lån. Betale må man uansett når man velger å ha bil, og de løpende kostnadene er like enten man kjøper eller leaser. Enkelte leasingavtaler kan riktignok inkludere serviceavtale for leasingperioden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...