Gå til innhold

Drivere til CNet Pro200 -kort


Anbefalte innlegg

Holder på å installere Smoothwall på en "Linuxbox", men installsjonsprgrammet klarer ikke å identifisere mine CNet Pro200 kort. Så vidt jeg vet er de LInux-driverne som følger med kortet på diskett, bare for en eldre distribusjon av RedHat.

 

Er det noen som vet om jeg kan velge driverne for et annet kort, eller hvilke manuelle settinger som må gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-04 23:27, Akelbee skrev:

Holder på å installere Smoothwall på en "Linuxbox", men installsjonsprgrammet klarer ikke å identifisere mine CNet Pro200 kort. Så vidt jeg vet er de LInux-driverne som følger med kortet på diskett, bare for en eldre distribusjon av RedHat.


Er det noen som vet om jeg kan velge driverne for et annet kort, eller hvilke manuelle settinger som må gjøres?


 

CNET pro 200 har en "Davicom brikke"

Drivermodulen heter dmfe.o

Se om du finner denne på disketten du snakket om.

Hvis du må endre manuelt, så kan du gjøre dette i

/etc/modules.conf

 

Sjekk at det står

eth0 alias dmfe

eth1 alias dmfe

 

Tror at linux skal greie å sette fornuftige IRQ og IO adresser til kortene, men hos meg sier ifconfig

at CNET kortet bruker IRQ=10 og IO=0xe400

 

Hvis linux ikke greier å sette IRQ / IO som fungerer kan du forsøke å legge til

options dmfe IRQ=10 IO=0xe400

til .conf fila, men jeg tror det unødvendig.

 

Det kan visstnok være problematisk med to like nettverkskort i samme maskin, dette har noe med at det enten lastes EN felles driver, eller 2 separate drivere for kortene. Har ikke 2 like kort selv, så du må nok sjekke andre steder.

 

Forsøk

service network restart

eller

/etc/rc.d/init.d/network restart

 

for å prøve ut forskjellige modules.conf innstillinger så slipper du reboot for å teste.

 

"interfaceconfig" eller ifconfig kommandoen

gir en god oversikt over kortene er konfigurerte

 

"listmodules" eller lsmod kommandoen

gir en god oversikt over hvilke moduler kjernen har lastet i øyeblikket, så her har du muligheten til å se hvor mange dmfe du har lastet.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: lurerpaa på 2002-03-07 02:54 ]

Lenke til kommentar

CNet Pro200 korta er litt rart har jeg konkludert med, fordi det funker perfekt på Smoothwall'en min med en gang, blei auto-detecta og alt, men jeg har store problemer med det i Slackware og Debian.

 

Men du kan jo prøve med bare ett CNet kort i og se om det funker da. Du kan også se om du finner noe liknende 3COM sitt programm for skifting av IO instillinger og sånn på nettverkskorta. Kan ver dei krasjer med hverandre...

Lenke til kommentar

Takk for fine tilbakemeldinger angående CNet kort til Smoothwall.

 

Jeg har sett på Davicom-brikken til CNet-kortet, den har angitt DM9102AF på seg. I listen over drivere som det kan velges mellom i Smootwall-installasjonen finner jeg et alternativ "DM9102", som jeg selvfølgelig prøvde. dessverre virket dette like dårlig for autoinstallasjon som forsøkene med EN2000 eller RTL8139 (som har blitt foreslått i en annen tråd om dette emnet, se http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...18241&forum=27).

 

Jeg har hatt kontakt med CNet og har fått tilsendt de mest oppdaterte driverne de har. Fikk herunder to Linux-alternativer for hhv kernel 2.2 og 2.4. Har lett litt rundt i Smoothwall-dokumentasjonen for å finne ut hvilken versjon den kjører på. Har foreløpig ikke funnet det, men jeg formoder det er 2.4?.

 

Det siste jeg gjorde med maskinen i Windows før jeg begynte å installere Smoothwall, var å lese av egenskaper på alle kortene, (så dette er vel ikke i utgangspunktet noe BIOS-problem,) og noterte IRQ, minne og I/O,, men jeg glemte å sjekke hvilket av verdiene som henger sammen med hvilken PCI-posisjon -- trenger jo å vite hvilket kort som er Grønn sone osv. Men dette kan en vel bare prøve seg frem med når Smoothwall (en eller annen gang) er oppe og står?

 

Jeg lot forøvrig maskinen fortsette å ha autoinstillinger for IRQ-allokering. Håper dette ikke i utgangsunktet er noe problem i Linux/Smootwall?

 

Formoder at når en skal sette manuelle verdier for I/O instillinger så skal jeg bruk den første av hexangivelsen som jeg leste av i Windows (f.eks. når avlesingen er F800-F8FF,, så er det F800 som skal brukes?

 

Skal nå se hva jeg kan få til med den siste informasjonen dere har gitt meg. (Er ikke helt enkelt når dette er første praktiske vandring ut i Linux-verdenen.)

 

Nok en gang; Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar

grapz og lurerpaa, dere pekte på det problematiske punktet:

 

Når vi tok ut to av CNet-kortene startet Smoothwall som et skudd og auto-detekterte CNet-kortet som DM9102.

 

Det noe underlige er bare at når vi deretter som en test startet på nytt igjen med to like CNet kort inne, så gikk det like bra -- og det gjorde det når vi startet på nytt med tre CNet kort også!!

 

Virker som Smoothwall liksom bare måtte bli litt vant med korttypen....

 

Edit:

Det kan ha vært et forhold til som kan ha bidratt til at det til slutt funket greit:

Da vi skulle starte opp med bare ett kort, ble dette av rent praktiske årsaker flyttet til et annet PCI-spor. (Jeg tror maskinen regner det som spor 1)

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-03-09 09:09 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...