Gå til innhold

«Hvorfor bygger vi ikke havvind i stedet?» 10 vanlige spørsmål om vindkraft - og svar


Anbefalte innlegg

Svein M skrev (1 time siden):

Tysk rettsvesen har bestemt at kravet til avstand mellom de nye store vindturbinene (5 MW) og nærmeste bebyggelse skal min. være 3,5 km. Dette på grunn av lavfrekvent støy. Dette er miljøkonsekvenser som norske vindturbiner ikke er pålagt, men som vil komme også i Norge, dersom det tyske kravet blir lagt til grunn. Danmark har også en grenseverdi for lavfrekvent støy. Innendørs lavfrekvent støynivå skal ikke overstige LAeq 20 dBA (Energistyrelsen – Danmark).

Hva da med 4.2MW turbinene som f.eks skal bygges på Haramsøya. Burde ikke det være krav med tanke på lavfrekvent støy også i Norge. Og hva burde da minste avstand til bebyggelse være.

 

Avstand til bebyggelse bør være minst 3 km. Helst 5 km eller mere under de akustiske forholdene som er på og omkring Haramsøya.

I dag så jeg meldinger fra folk som hørte gravemaskinene godt 3 km unna. Det lover ikke godt.

Disse innretningene vil "kringkaste" lyd og infralyd ekstra godt, Høyt utgangspunkt og over vann. Meteorologiske forhold har betydning. Infralyden vi sikkert være målbar med instrumenter flere mil unna under "gode" forhold.

Men dette vil si at det ikke bør være noen vindturbiner på disse øyene.

Når det gjelder dyr og fugler: De lider av disse vibrasjonene. De stresses og cortisol nivået stiger, akkurat som hos mennesker. Det er beskrevet eksempler på at noen arter ikke vi  hekke nærmere enn 8 km fra slike vind anlegg.

Jeg har ikke lest  papirer fra saksbehandlingen, men har en følelse at heller ikke denne konsesjonen har vært fullstendig behandlet.

Kommunen og fylket burde ruste seg med biologer og fysikere, snarest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kommet frem til et forslag til regler for vindturbiner.

2 MW effekt, 1.4 km til nærmeste bolighus.

3 MW effekt, 2.1 km til nærmeste bolighus. (typisk vindturbin størrelse: 120 m diameter)

4 MW effekt, 2.8 km til nærmeste bolighus (typisk vindturbin størrelse: 136 m diameter)

5 MW effekt, 3.5 km til nærmeste bolighus (typisk vindturbin størrelse: 150 m diameter)

Dette er regnet ut fra  3.5 km grensen som er innført i Tyskland.

Har brukt formelen, avstand = effekt * 3.5 / 5MW

Det bør også være en øvre grense for vinge diameter på 150 meter. Spesiel varsom bør en være med diameter over 120 meter, og effekter over 3 MW. Dette pga støy og visuelle problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...