Gå til innhold

Snitt for opptak til masterstudier?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mulig å finne poenggrenser for opptak på masterstudier?

Noen institutt oppgir kravene, andre gjør det ikke.

 

Har noen tilfeldigvis anelse om ca poenggrense for master i Economics ved UiO?

 

Uten at jeg vet dette sikkert, så mener jeg å ha hørt at alle kommer inn, dvs alle som kvalifiserer. Sammenlikner du med NTNU sin master i samfunnsøkonomi, så ser du at de fleste har kommet inn der også. 

 

https://www.ntnu.no/econ/opptakskrav

 

På den annen side, fra UiO sine egne sider:

 

Admission to this programme is usually highly competitive. Please note that even if you fulfill the minimum grade requirement, you are not guaranteed a study place in the programme.

 

EDIT nr 3:

 

Fant statistikk fra 2016, dog oppgis ikke snittet:

 

Der var det 106 som kvalifiserte og 97 som fikk tilbud. Av de svarte 61 'JA'. Derfor tviler jeg på at snittet er særlig høyt.

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Uten at jeg vet dette sikkert, så mener jeg å ha hørt at alle kommer inn, dvs alle som kvalifiserer. Sammenlikner du med NTNU sin master i samfunnsøkonomi, så ser du at de fleste har kommet inn der også. 

 

https://www.ntnu.no/econ/opptakskrav

 

På den annen side, fra UiO sine egne sider:

 

 

EDIT nr 3:

 

Fant statistikk fra 2016, dog oppgis ikke snittet:

 

Der var det 106 som kvalifiserte og 97 som fikk tilbud. Av de svarte 61 'JA'. Derfor tviler jeg på at snittet er særlig høyt.

Takk for svar! Ja, høres ut som om man skal stå ganske trygt så lenge man bare har C i snitt og kanskje helst med en liten sikkerhetsmargin (+0,25 - 0,5 poeng)

OsloMet hadde tilgjengelige poenggrenser, som for fjoråret var 3,58, tenkte UiO var mer ettertrakta og så egentlig for meg poenggrenser på rundt 4 / B

Lenke til kommentar

Takk for svar! Ja, høres ut som om man skal stå ganske trygt så lenge man bare har C i snitt og kanskje helst med en liten sikkerhetsmargin (+0,25 - 0,5 poeng)

OsloMet hadde tilgjengelige poenggrenser, som for fjoråret var 3,58, tenkte UiO var mer ettertrakta og så egentlig for meg poenggrenser på rundt 4 / B

 

Jeg er ganske sikker på at det ikke er så høyt som 4 i hvertfall. Igjen, det blir bare tipping, men vil tro du har god sjanse med et snitt som er et stykke inne på 3-tallet. Det er vel kanskje også mulighet for å komme på en venteliste, om ikke annet.

 

Ang Oslomet vil jeg tro den forholdsvis høye poengsummen kommer av at det er et begrenset antall plasser, samt at det er den største konkurrenten til BI i Oslo, som igjen er den største konkurrenten til NHH (med snitt på master rundt 4.0 +/-). Hoved målgruppen for Economics ved UiO er jo folk med bachelor i samfunnsøkonomi, og det er langt færre av disse enn øk-ad studenter. Derfor blir konkurransen større for 2-årig siv.øk, tenker jeg. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...