trondrb Skrevet 21. desember 2003 Skrevet 21. desember 2003 Jeg har en SMC7004VBR som har en innebygget 4 ports switch. Link til ruteren på SMC sin side Bruker Windows XP. Har prøvd å installere 2 stk 10/100mbit nettverkskort. Når hastigheten er 100mbit får jeg ikke kontakt med ruteren. Dvs finner ikke "default gateway" 192.168.2.1 ved ping, og får helller ikke tildelt ip-adresse via DHCP. LED for 100mbit på ruteren lyser når disse kortene er koblet mot ruteren, så det er jo en slags kontakt (ruteren har detektert at det er 100Mbit kort) Når jeg setter hastigheten til 10Mbit i Windows fungerer alt fint. Får tildelt ip-adresse og kommer meg på internett. Det er to maskiner andre maskiner koblet til switchen-delen. Disse har 10Mbit/s nettverkskort. Har det noe å si? Kan jeg ha to maskiner med 10Mbit/s og 2 maskiner med 100mbit/s? Jeg kunne godt tenke meg den høyeste hastigheten når jeg overfører filer mellom de to "beste" maskinene Noen som har en løsning på dette? mvh trondrb
rwu Skrevet 21. desember 2003 Skrevet 21. desember 2003 tipper du har feil i nettverkskabler(les wiremap), da feilkobling i kabelen har mindre å si på 10mbps enn 100mbps.. prøv i allefall en annen rett-kabel(ikke krysset)..
trondrb Skrevet 21. desember 2003 Forfatter Skrevet 21. desember 2003 Tviler på at det kablene (selv om jeg har laget dem selv, har godt verktøy). Det er snakk om to forskjellige kabler og to forskjellige 10/100mbps kort. Med litt dårlige kabler (= en del packet loss) så skulle en i det minste klare å få kontakt med DHCP-server eller? Det funker jo glimrende på 10mbps! Er det mulig å ha to kort som kjører på 10mbps og to andre som kjører på 100mbps koblet til samme switch? trondrb
rwu Skrevet 21. desember 2003 Skrevet 21. desember 2003 (endret) Tviler på at det kablene (selv om jeg har laget dem selv, har godt verktøy). Det er snakk om to forskjellige kabler og to forskjellige 10/100mbps kort. Med litt dårlige kabler (= en del packet loss) så skulle en i det minste klare å få kontakt med DHCP-server eller? Det funker jo glimrende på 10mbps! er du sikker på at de er i orden? hadde det ikke vært enklere å teste med en kabel som garantert er i orden istedet for å avfeie mitt forslag over? har holdt på med nettverk noen år, og kjenner symptomene på feilkabling...og såfremst resten av utstyret tilsynelatende fungerer, er den beste løsningen oftest den enkleste, eller den man helst ikke tror i utgangspunktet... edit: sjekk koblingene dine opp mot eia/tia 568B, http://www.duxcw.com/digest/Howto/network/cable/cable5.htm Er det mulig å ha to kort som kjører på 10mbps og to andre som kjører på 100mbps koblet til samme switch? trondrb ja, så fremst det er en dual 10/100-switch -noe de aller fleste hjemme-switcher er... Endret 21. desember 2003 av rwu
zeitgeist Skrevet 21. desember 2003 Skrevet 21. desember 2003 Jeg har mange ganger erfart at det ikke funker å sette 100Mbps hardt. La den stå på auto-negotiate. (jeg regner med at det er dette du snakker om).
trondrb Skrevet 21. desember 2003 Forfatter Skrevet 21. desember 2003 Instillingene stod først på auto og ingenting fungerte. Etter ganske mange timer med knoting, tenkte jeg at hmm... jeg prøver å endre til 10mbps... Og da funket det som sagt., prøvde senere begge duplex instillingene med 100 men de fungerte ikke. Når det gjelder kablene så er de riktig koblet. Jeg har en krympetang. og kablene er CAT5E så det burde ikke være det det står på. Men skal prøve en ferdigprodusert kabel så snart som mulig. Noen andre med gode tips? Mvh trondrb
zandzpider Skrevet 21. desember 2003 Skrevet 21. desember 2003 har en del kabler med samme problem. null dhcp i 100 mbit! lag ny kabel!
jornh71 Skrevet 21. desember 2003 Skrevet 21. desember 2003 Hjelper ikke med riktig utstyr viss du ikke kobler sammen riktig par i hver ende
Angelboy Skrevet 22. desember 2003 Skrevet 22. desember 2003 nei før du ser på andre problemer må du være 100% sikker på at det ikke er kabelen , men jeg skal være den første til å inrømme at jeg har også være borti en del switcher som der ødelagt, dette med at det går på mindre hastighet derimot tyder på kabel problemer lykker til og god jul
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå