Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye høyttalere


Anbefalte innlegg

Har en Peugeot 307 2004 modell. Ønsker litt bedre lyd i bilen. Har kjøpt en ny spiller til bilen og det ble bedre lyd, men ønsker litt bedre lyd. Har i første omgang vurdert nye høyttalere i front. Har sett litt på et par alpine spg-17 tror jeg det var. Noen som har erfaring med disse? Ser det følger med 2 stk høyttalere i front, 2 diskanter og delefilter. Tror det kosta rundt 1500. Er dette bra for den prisen eller burde jeg gå for noe annet?

 

En annen ting jeg også lurer på er, jeg har en bass liggende hjemme, som opprinnelig er fra vanlig stereo. Er det mulig å bygge en kasse til denne og legge opp en forsterker og bruke denne istedenfor å kjøpe en ny bass? 

 

Noen som har ca pris for et bra oppsett til en grei penge? Vil kunne spille litt høyt med god bass og lyd. Det anlegget jeg har nå skurrer litt når jeg drar på litt. Har en pioneer spiller. Litt usikker på hvilken, men skal sjekke opp dette. Anbefales det å bruke forsterker til høyttalerne, eller holder det med kun spilleren?

 

Prioriteten er å få nye høyttalere i front og få litt bedre lyd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil trolig få mye bedre lyd med en forsterker enn å bare bytte høyttalere. Så godt som alle spillere, selv de som er oppgitt til 5x50 MOSFET POWAH , er sjeldent på mer enn rundt 4x14W. Dette inkluderer gode merker som Pioneer også.

 

Hvis du alikevel vil bytte høyttalere og bruke de på spilleren så sørg for å få noen med høy følsomhet.

 

Skal du ha bass i tillegg vil jeg anbefale f.eks. en 4-kanals forsterker og kjøre front på to av de og bass brokoblet på de to andre. Vil ikke anbefale å bruke en "inne-bass" i bil. Det vil gi lyd men vil trolig bli veldig labert. Det vil også være vanskelig å regne ut kasse med mindre du har parametrene til den.

Lenke til kommentar

Okei, takk for svar. Et spørsmål til, vil det bli bedre lyd av å bytte til nye høyttalere og diskanter med delefilter? og hva skjer hvis jeg kjøper nye høyttalere og kobler til delefilteret men ikke buker diskantene? (diskantene ligger i dashbordet og er ikke samme som originalt, så blir kanskje litt mye å tilpasse dette osv..?)

 

Hvilken forsterker anbefales til pioneer MVH-X580 DAB? Er dette mye å koble opp og takler de orginale høyttalerne mer lyd? Eller anbefales det å kjøpe nye høyttalere også? Har ikke noe info på høyttalerne som sitter i allerede.

Lenke til kommentar

Lurer på hvilken av disse vil passe best? Vil ha mulighet til å kunne koble til bass senere hvis det blir aktuelt.

 

https://www.bassbrothers.no/bilstereo/forsterkere/ground-zero-gzia-2235hpx

 

https://www.bassbrothers.no/bilstereo/forsterkere/ground-zero-gzia-4115hpx-ii

 

Og hvor mye watt er nødvendig for å få litt trykk i høyttalerne?

Holder det med 70-80 eller er det bedre å gå for rundt 150 ish?

Lenke til kommentar

70-80W vil gi en markant forbedring fra de originale 14W. Den 4-kanaleren vil jo gi 2x70W pluss 1x230W til en evt. sub.

Hvis du vil bruke den kun til fronthøyttalere så har du jo hele 2x230W.

 

Hvis du skal ha seriøst trøkk så bør du gå for to forsterkere. Men det blir mer arbeid og vil koste mye mer. Du vil da også sansynligvis trenge en kraftigere sub.

 

Du kan fint la være å koble diskantene til delefilteret. Og med mindre de originale høyttalerene er ødelagt så er jeg temmelig sikker på at de tåler mer effekt. Hvis ikke så kan du uansett få rimelige høyttalere med akseptabel lyd. Og har du da allerede forsterker så trenger du ikke tenke så mye på følsomhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...