Gå til innhold

Maskinen fryser eller rebooter...


unabomber

Anbefalte innlegg

I de siste månedene har jeg slitt med ett stort problem; skjermbildet fryser mens jeg spiller 3d spill (Max Payne 2, CS, Q3 osv.), jeg har da ikke mulighet til å avslutte på vanlig måte. Ingen knapper på tastaturet fungerer, så jeg blir da nødt til å avslutte maskinen manuelt. I andre tilfeller mens jeg spiller 3dspill skrur maskinen seg bare av, som om den har gått varm. Dette skjer etter et visst antall minutter, som oftest ikke mer enn 10 minutter. Så i det siste har jeg bedrevet seriøs feilsøking, og i de følgende punktene går jeg igjennom hva jeg har prøvd, og som ikke har hjulpet meg.

 

1. Jeg trodde jo selvsagt at her må det være noe galt med skjermkortet (Ati Radeon 9600 Pro fireblade edt). Så jeg har prøvde mange forskjellige drivere. Dette hjalp ikke. prøvde også å sette ned AGP hastighet, og tok av fast write.

 

2. Formatering!!! Har alltid løst problemene mine, men ikke nå.

 

3. Senere trodde jeg skjermkortet gikk varmt, derfor gikk jeg til innkjøp av kjøleribbe til skjermkortet. Dette hjalp ikke, så jeg tenkte at det kanskje ble for varmt inne i kabinettet. Satte på en ekstra kabinettvifte, hjalp ikke. Jeg åpnet senere kabinettet og satte en stor ekstern vifte mot åpningen. Temperaturen krøp helt ned mot 40 grader, men problemet løste seg heller ikke da. Det var tydeligvis ikke at det var for varmt som var problemet.

 

4. Jeg og en kompis byttelånte skjermkort, dette funket heller ikke. Men fikk nå det klart at det ikke var skjermkortet som var problemet (kortet mitt funket som smurt i maskina til kompisen).

 

5. Lånte annen ram-brikke fra en kompis, dette hjalp meg ikke.

 

6. Flasha BIOS.

 

7. Sendte inn RAM, CPU og hovedkort til komplett.no. De fant ut at hovedkortet var defekt og at de andre delene var friske, de sendte meg da et nytt hovedkort og jeg håpet det ville hjelpe. Men dette løste utrolig nok ikke problemet mitt, tydeligvis var det ikke noe galt med hovedkortet.

 

8. Nå er det bare en ting igjen, nemlig strømforsyningen. Jeg hadde 300w fra før og kjøpte meg nå en på 450w. Dette løste heller ikke problemet mitt, maskina låser fortsatt ved spill.

 

 

Alt dette har jeg gått igjennom den seneste tiden, det har vært et mildt sagt ******. Har brukt mye penger på denne maskinen og vil gjerne at den skal fungere normalt.

Vært veldig takknemlig om noen hadde et par tips på lager.

 

 

Mine PC-spesifikasjoner:

AMD Athlon 2600 XP

Abit KD7A Hovedkort

Dual Twinmos ddr-ram 1024 mb

ATI Radeon 9600 Pro Fireblade edition

Seagate 120 gb harddisk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde akkurat samme problemet, og det viste seg etter MYE feilsøking og forumposting at det var chipsettet som ble for varmt. Heatsinken var LIMT på med tjukt gummi-lim som forhindret kontakt mellom chipset og heatsink.

Det jeg gjorde var å lirke av heatsinken(måtte bruke en god del kraft) , ta vekk gummilimet og legge på litt kjølepasta. Har aldri hatt noe problem siden. Dette var på et ECS k7s5a, men har hørt at flere hk-produsenter bruker samme type lim. Det kan være verdt et forsøk, men ev. garanti på hk forsvinner.

Lenke til kommentar

Ville og kjørt mem86 bare for å utelukke ram problemer, ser du har prøvd annen ram, men det skader ikke å kjøre mem86 i 12-24timer.

En annen ting du kan skjekke er irq enhetene dine for å se om det er noen drivere som krangler.

Irq winxp pro engelsk: Start - Programs - Accessories - System tools - System information, så når du er der inne velger du + foran hardware resources, så velger du IRQ`s.

Lenke til kommentar

Kjøling skulle ikke være noe problem, siden jeg har en kjøpt heftig kjøleribbe til skjermkortet, to kabinettvifter og i tillegg prøvd med en stoor ekstern vifte rettet mot hele maskinen. Temperaturen på alt krøp da ned til under 40 grader.

 

Jeg har nettopp lastet ned den nye 3.10 driveren til Ati for skjermkortet, og bruker ellers driverne (via 4in1) som fulgte med hovedkortet.

 

Jeg kan jo selvsagt prøve den ram-testen, men når de i tillegg hadde testet ram'en på komplett.no så burde det kanskje ikke være noe problem?

 

I dag får jeg lånt meg en annen cpu, kan jo hende at komplett.no tok feil :\

 

Ellers takk for tipsene, bare fortsett å pøse inn med råd ;)

Lenke til kommentar
Ville og kjørt mem86 bare for å utelukke ram problemer, ser du har prøvd annen ram, men det skader ikke å kjøre mem86 i 12-24timer.

En annen ting du kan skjekke er irq enhetene dine for å se om det er noen drivere som krangler.

Irq winxp pro engelsk: Start - Programs - Accessories - System tools - System information, så når du er der inne velger du + foran hardware resources, så velger du IRQ`s.

På irq, hvordan kan jeg se at de evt. krangler?

 

Og har du kunnet gitt noen url til hvor jeg kan evt. laste ned mem86 testen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...