Gå til innhold

i9-9900K i rack - må jeg vannkjøle, eller fins det noe som kan funke?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Dette er til en HDPC (HTPC uten tv-kort eller annet, den viser bare HD-materiale). Jeg har ikke planlagt å overklokke, og det vil være sjelden greia går for fullt. Iallfall de første årene, jeg bygger for å vare - den forrige maskinen til samme bruk var et Asus ROG-hovedkort med den originale i7-920, og den byttes nå ut etter ti år fordi den sliter litt med 4K-filmer. Nå holdt det ikke å presse den så langt som mulig lenger (den takler ikke tekst, da hakker det), så jeg oppgraderer til det beste (unntatt de idiotisk dyre extreme-prosessorene, da) som jeg kan få nå. Det tar så pass lang tid å finne komponenter, montere, installere Windows med alle nødvendigheter på to forskjellige partisjoner (jeg har noe annet enn film jeg må bruke Windows 7 til og så kjører jeg Windows 10 til vanlig) og få alt i drift at jeg heller betaler litt ekstra og får noen ekstra år med problemfri bruk.

 

Men altså, må jeg over på vannkjøling når denne skal stå på et ASUS TUF Z390-Plus Gaming-hovedkort i et rackkabinett inni et serverrack? Eller fins det en luftkjøler som jeg kan bruke? Jeg skal ha to RAM-moduler, antakeligvis HyperX Fury 3200MHz, og de er jo ikke uvanlig høye, så det er greit om kjøleren tar plass horisontalt. Men høyden inni et rackkabinett med hovedkort og prosessor er på rundt 15 cm, så standardløsningen med en eller annen NOCTUA NH-U15-variant går ikke. Et annet problem er at i en lukket rack (bare åpent i toppen og bunnen, og det står komponenter i hele racken) har elendig luftgjennomstrømning, så det må være en kjøleløsning som har litt å gå på.

 

Ellers har ikke støynivået noe som helst å si, dette står inne på eget teknisk rom, så alt under dieselmotornivå er umulig å høre i det rommet den brukes fra. Og pc-en står ikke på mer enn maks 5-6 timer av gangen, og som regel bare 3-4 ganger i uka. Da vil det nok være på veldig lav prosessorutnyttelse, iallfall de første årene, fram til 8K-prosjektøren er i hus. ;)

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Jeg har faktisk plass til en 120 mm AIO, men ikke noe større. Det er plass til 12 cm kabinettvifte i fronten av rackkabinettet, så jeg kan sette inn for eksempel NZXT Kraken M22. Etter å ha tenkt litt i formiddag, er det andre alternativet faktisk (siden jeg har noen cm over og under dette kabinettet) å flytte skinnene ned, så kabinettet står så langt nede som mulig og så bruke en av Noctua 15-variantene ved enten ikke å ha lokket på kabinettet eller bruke vinkelsliperen og lage hull i lokket til kabinettet (som jeg har gjort før). Hva ville fungere best av det?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...